måndag 28 april 2008

Tusen tack!!

Vi hade ett jätte roligt 10-års jubileum, tack vare Er alla mina vänner och kunder som lämnade tårtor och kakor till mig i present. Det blev en hel buffé att välja mellan. Alla lät sig väl smaka, stora som små, vänner, kunder och vi i butiken.
Annikas dotter Johanna och hennes kompis Ebba hade bakat denna underbara 10-års tårta (med lite hjälp av mamma). Dom satt med den i knät i bilen ner till oss, sen hade jag extra hjälp av två duktiga och söta flicker hela dagen! Här kommer lite fler bilder på smarrigheter!







Visst ser det läckert ut. Tack Ursula Falkringe, Lotta & Bella Thulin, Birgitta (butik Äntligen), Clara, Regina, Sara, Cia, Viktoria, Lotta, Min mamma Margareta, Annika, Fia, Familjen Kruus, Maria Kruus, Sofie (Två goda ting), Liz och Hanna för uppvaktningen. Hoppas jag inte glömt någon nu.
Jag har dragit tre vinnare av mitt andra jubileum, men jag håller er kära bloggvänner på sträckbänken tills imorgon. Då visar jag vilka vinnarna är och vad ni vunnit!!
Jag avslutar med den vackraste tårtan av alla, från Irene och Tina. En helt underbar blomstertårta, bara en duktig och kreativ florist som du kan göra detta. Och tänk att du satt och åkte in till mig med den Irene, tusen tack igen.
Många kramar
Karin

fredag 25 april 2008

10 års kalas!

Min butik Karin Lindström fyller 10 år på lördag den 26 april. Det vill vi fira med tårtkalas! Jag önskar mig en tårta/kaka i present så kan vi göra något trevligt av detta jubileum efter omständigheterna! Jag vill även passa på att fira mina 5000 besök på denna blogg, så för er alla goa vänner som inte har möjlighet att komma till butiken. Lämna en kommentar till detta inlägg innan midnatt Söndag den 27/4 så drar jag tre vinnare av något fint från min butik!

Bilder från Martha Stewart

Hjärtligt välkomna att fira och smaka tårta och kaffe med oss!


Karin, Annika och Fia

onsdag 23 april 2008

Utmaning..

Hej alla vänner! Jag har blivit utmanad av Millas mirakel att visa mitt bästa, mitt sämsta och mitt senaste köp. Har funderat på vad som kan vara mitt bästa köp men har kommit fram till att det måste vara min garderob. Jag köpte det på stadsauktion för 15 år sen och jag är tycker fortfarande lika mycket om det. Skåpet har varit med om många flyttar och har även stått i min butik, där var det många som ville köpa det. Lite kuriosa kommer här. T o m Martine Colliander som startade butiken Solgården i Stockholm tyckte att det skulle passa utmärkt i hennes (underbara) sovrum!! Nu står det i mitt.

Mitt sämsta köp får bli en charmig gammal trädgårdsoffa med stol som vi köpte på en riktig "bonnauktion" för många år sen. Jag gav 1500.- för den och tyckte det var ett jätte bra köp. Min man var dock inte lika nöjd, vi fick släpa den och stolen (+ lite annat som jag fyndat) i säkert en km för det gick inte att komma fram med bilen. När vi kom hem visade det sig att den var ganska rutten, dvs hel rutten. Jag älskar ju såna här slitna saker, men det klart kan ju kanske vara bra om man kan sitta i den. Har haft den som stilleben i trädgården men nu har min make vår städat och eldat och där försvann den. Kvar är en liten hög men aska!! (och en udda stol)Mitt senaste köp var på auktion i helgen. En liten anspråkslös tavla med anemoner! Jätte söt, inte dyr och nu har min ännu mindre lilla anemontavla fått en granne! Med denna har jag börjat spanat efter fler, kanske början på en ny sammling.



Nu ska jag utmana 3 andra och det blir Hemtrevnad i Rud, Vita ljuva tankar och Leas lantliga.
Ha nu en fortsatt underbar vecka, det är så härligt med solen och värmen!
Många kramar
Karin


fredag 18 april 2008

Välkommen in...


Ett stort tack till alla läsare och alla mina kunder. Vilket stöd jag fått från Er! Jag känner så stor tacksamhet att jag fått mötas av alla positiva och stödjande kommentarer både på mejl, blogg och framförallt i min butik.
Vi har varit på inköp och nu börjar vi så smått få in lite varor. Bilderna är från butiken idag och mycket av det ni ser i hyllorna har vi på rea så än kan man fynda!!
Alla är välkommna in, vi bjuder på kaffe och kaka.


Ha nu en riktigt härlig helg, det ska ju bli varmt och skönt!
kramar
Karin
Dagens citat från min burk,
Att erkänna att man misstagit sig är att visa att man är klokare idag än igår.
J.C Larater

onsdag 16 april 2008

Back in business!


Det blir inte alltid som man tänkt sig, jag har fått öppna min butik igen! Vi står idag med en nästintill tom butik, så nu har vi bråda dagar. Det blir lite nystart för oss. Utmaningar gillar jag, och vem vet vad vi hittar för saker. Vissa dagar kommer vi att ha stängt för inköp, men annars är alla är välkomna in till oss igen!
kramar
Karin, Annika och Fia
Dagens citat från min burk,
Den som bedrar alla bedrar även sig själv. Luigi Pulci

torsdag 10 april 2008

Fortsättning lampor..

Idag visar jag några lampor till! För ett tag sen utmanade Marie med vita ranunkler dom som ville, att visa sina favoritlampor. Jag fortsätter visningen av mina lampor idag. Den första syns inte riktigt, men är en klar favorit hos mig trots att jag haft den länge. Det är en mörkbrun fot i mässing med svart linneskärm. Den står i vårt vackra matrum.Den andra lampan har vi två utav, dom är våra sänglampor. Foten kommer från Holland och till den en enkel linneskärm, också en klar favorit.

Den tredje är lite hopkok. Skärmen kommer från Lisbeth Dahl men foten är en gammal jag hade. Söt är den i alla fall.
Den fjärde och sista satt i det gamla köket när vi köpte huset. Den är jag jätte glad för. Vi har haft fler runda också men lyckats slå sönder kuporna tyvärr. Brukar spana när jag är på loppis eller auktion efter nya.

Idag har jag varit i Älvsjö på trädgårdsmässan. Det är verkligen en fröjd för öga och sinne att gå runt bland alla underbara växter och saker. Tyvärr glömde jag kameran, synd för det fanns en hel del att fota och minnas. Jag fick i alla fall med mig lite pelargonsticklingar, lite pynt, och Leilas senaste bok med mig hem. Hade kunnat köpt mycket mer, jag ångrar alltid när jag kommit hem att jag inte slog till. Är det någon som känner igen sig? Ändå har jag blivit bättre på att shoppa när jag ser något sen jag fick barn, för nu finns inte tiden att vela.
Det fanns några utställare som stack ut och jag måste berömma tjejerna på Årstiden. Dom är så duktiga. I år tilltalade deras monter mig verkligen (fast det gör den alltid)!

Ha en underbar Helg!

kramar
Karin

Dagens citat från min burk,
Ett litet moln kan skyla både sol och måne. Ordspråk

tisdag 8 april 2008

Förkläde för klädnypor...

Jag köpte det här söta förklädet när jag var i Malmköping, en liten pitoresk trästad lik Mariefred. Maria som har butiken berättade att hon hade ett sånt när hennes barn var små och hon skulle hänga bebiskläder på tork. Själv tyckte hon det var perfekt att ha småsaker som nappar eller annat i också och nu hade hon sytt några till sin butik.
Det är många av er som hört av sig och undrat hur det är sytt och jag ska försöka visa.

Monogrammet eller nederkanten blir framstycke på fickan ca 20 cm. Vik sen ner handduken på insidan. Den är fäst med lite stygn i underkant på mitten. Sen blir det som blir kvar uppvikt och blir baksidan, ca 30 cm totalt. Sidorna är hopsydda och två band att knyta förklädet med är fästa i övre hörnen, och likaså fickans övre hörn är sydda (se nedersta hörnet på min suddiga bild). Det här var inte lätt att förklara, jag hoppas ni kan klura ut det!!




Vi har varit på en liten minisemester i Dalarna. Först var vi vid Leksand i en liten by som heter Bastberg. Den ligger långt upp på berget med en fantastisk utsikt över Siljan. Sen var vi i Orsa och bodde i en Fäbodsby som heter Fryksås. Utsikten här var inte sämre den. Jag hann besöka några loppisar och butiker bla Lantliv i Leksand, har läst om den flera ggr så det var kul att se. Tvärr blev det inte så mycket shopping för våran bil var proppfull med barnvagn och packning. Synd för jag hittade flera bord och hyllor jag gärna tagit med hem!!


Hoppas ni lyckas sy förklädet och ha en fortsatt bra vecka!
kramar
Karin

Dagens citat från min burk,
Satsa på mycket frisk luft när du behöver tänka.

torsdag 3 april 2008

Vårstädning och rensning...

Åh, vilket härligt väder det har varit i ett par dagar! Solen är ju så härlig, men också obarmhärtig! Alla dammtussar och smutsiga fönster syns ju så bra, så en vårstädning står på tur nu. Jag har också börjat rensa bland alla saker jag samlat på mig, det blir ju en hel del!! Får kanske bli en loppis så småningom!

Idag har jag hängt ut tvätten på tork. Underbart! Visar ett litet förkläde för klädnypor som är så sött. Sytt av en gammal handduk!


Annika tackar alla för dom fina kommentererna hon fått, hoppas det får henne att börja med en egen blogg.

Ha nu en riktigt härlig helg och att det härliga vädret fortsätter!!

kramar

Karin

måndag 31 mars 2008

Gästbloggaren Annikas påsk...

Hej jag heter Annika och har jobbat i Karins butik i fem år. Karin har skapat utrymme för mig att leva ut min kreativitet. Jag är en äkta sakletare och blir helt lyrisk när jag hittar något nytt/unikt. Att jobba med färg och form är och har varit ett privilegium.


Att blogga är något helt nytt för mig men ett litet tips till dig som inreder ditt hem...
Skynda långsamt med era hem, lev ut din egen stil, stå för det du gillar, köp det du tycker om för det kommer tidsnog till sin rätt i just ditt hem.

Här är några bilder från min påsk.






Tack Karin för att jag fick prova på att blogga.

"KEEP ON BLOGGING"

Vi ses igen!
Annika

söndag 30 mars 2008

Utmärkelse...


Jag har fått en fin utmärkelse av Annie med den vackra bloggen Annalunda. Annie skickade den till alla i sin länklista, och där får jag vara med! Tusen tack Annie, jag blir jätte glad. Gillar ni vackra saker, trädgård och framför allt rosor kolla in hennes blogg.

Min länklista är inte lika lång och flera har fått den så jag väljer dessa som får utmärkelsen av mig.



Marie är dekorationsmålare, bor i ett hem fyllt av vackra saker. Stor familj, alltid glad och klok och säger alltid så goa kommentarer.



Camilla har en relativt ny blogg, men det kan man inte tro. Här sprudlar det och kommer många nya inlägg. Vi har precis "lärt känna" varann, men har lite olika saker gemensamt.



Hanna har en av dom vackraste bloggarna jag vet. Hennes bilder är som poesi och dessutom har hon ett hjärta av guld. Hennes blogg kan jag inte missa.



En ganska ny blogg för mig, men väldigt mycket fint att titta på om man gillar och bor i gamla hus. Våra hus är ganska lika så det är extra kul tycker jag. En varm och go tjej med mycket på gång, väl värt ett besök.



Hannis var en av mina första kontakter i bloggvärlden och hon har en så fin och kreativ blogg. Hon har alltid något nytt på gång så henne kan jag inte missa, dessutom har den här tjejen det största hjärta som tänkas kan.



Kristin har en fantastisk blogg. Hennes inlägg är så inspirerande och vackra, dessutom så skriver hon så bra! Kristin var också en av mina första kontakter och hon gör mig så glad varje gång hon besöker mig. Hennes hjärta är minst lika stort som Hannis.

Till er andra skickar jag en stor kram, jag har aldrig "mött" så många fina människor som här i bloggens värld. Ni är alla beundransvärda.


kramar

Karin


lördag 29 mars 2008

Rosen & pelargon drömmar...

Idag skiner solen, det är underbart. Plockade lite med mina pelargonsticklingar och längtar så efter våran.
Visst blir man sugen på att ha lite ljusare färger runt sig, och jag faller alltid för blommiga saker så här års. Ska ta fram min underbara kudde som jag sålt i min butik. Den och mina mårbacka pelargoner på min veranda... det blir nog så vackert.






Det är så roligt att så många hittat hit till min blogg och jag vill tacka er alla som besöker den.

Ha en riktig härlig helg, det ska jag försöka ha.

kramar

Karin

Dagens citat från min burk,

Unga går snabbare än gamla, men gamla känner vägen. Ordspråk från Uganda

onsdag 26 mars 2008

Spirande knöl...


Hej, kära vänner! Idag vill jag bara visa vad jag har i en av mina glasklockor just nu, är det inte härligt! Kristin med den underbara bloggen I mitt paradis skrev tidigare att man kunde gräva upp en rabarberknöl och sätta in så växer den mitt i vintern! Jag var ute och grävde på sportlovet men den stackarn glömde vi bort. Denna nya knöl har min sjuåring tagit under sitt beskydd. Han ser till att den får vatten och ska sätta ut den i "sitt" land säger han. Jag blir bara glad, och jag kan bara säga att nu längtar jag efter rabarberpaj (har många smarriga recept som kommer, jag lovar).


Rabarber, det är liksom starten på våren att se dom spira.
Visar en sida från våran jättefina lokaltidning där jag är med! Hur påskpyntar Karin handlar det om. Det är jätte roligt att jag fick vara med och på slutet tipsar dom om min blogg, tackar tackar. Här får ni även skymta mig och min minsting.


Ha nu en fortsatt härlig vecka!

kramar karin

dagens citat från min burk,

Den största uppenbarelsen är stillheten.

måndag 24 mars 2008

Bäst och Pest!

God fortsättning på Påsken! Idag är det annandagpåsk och ute snöar det för fullt!!! Känns lite konstigt, och jag som längtade att få pyssla lite i trädgården.

Även jag har blivit utmanad i Bäst och Pest av Hannis hem och Hemtrevnad i Rud. Det här borde jag göra oftare för det är lätt att förtränga dom delar man inte gillar i huset. Det jag gillar bäst beror nog på dagsformen, men jag återkommer oftast till vår ganska nybyggda veranda. Den tillför verkligen något extra till huset. Nu har vi en naturlig utgång till vår trädgård som vi utnyttjar mycket mer sen vi byggde till. Dom stora fönstren gör att det är ett härligt ljus här, tvärtemot vårt annars mörka hus (ganska små fönster och lågt i tak). Dessutom är den vacker!






Idag visar jag verandan utifrån. Bilden tog jag för precis en vecka sen, då var det 6+ grader och sol!! Som ni ser står mitt olivträd ute. Dessa medelhavsväxter såsom citrus träd och olivträd mår bra av att komma ut dagtid under vinterhalvåret om det är milt, för att undvika ohyra! Det ska inte vara vid nollan men ett par plusgrader är alldeles utmärkt. Detta tips fick jag från Kolonigarden, en underbar butik och servering som säljer växter, vackra saker och div matvaror gärna ekologiska. Ni som bor i stockholmstrakten och inte varit där åk dit det är så inspirerande. Kolonigarden ligger i Sickla köpkvarter, där finns fler inredningsbutiker, b l a Vita Hem( vitahem.se), Indori, Designtorget. I närheten ligger även Zandvoort en annan underbar butik.
Oj, oj det blev många tips och länkar här men det är nog för jag inte hunnit skriva så mycket sista tiden. Eller så är det helt enkelt för att dölja mitt pest ställe.."småler.

Värst i dagsläget är vår hall. Mörk stökig och totalt tråkig och smutsig. Lampan har inte fungerat på ett år och förvaringen är inte den bästa. Det sägs ju att det första intrycket är viktigast och detta gör ingen glad. Nu har jag lovat mig själv att ta tag i detta utrymme!


Regeln vid utmaningen är att länka den som utmat dig och sen utmana fem andra! Jag skickar den till er som ännu inte blivit utmanade. Våga anta den, det var inte så farligt som jag trodde!!

Ha nu en fortsatt skön helg och påsklov för er som har det, och jag ska nog ta och gå och städa lite... i hallen!!! Fniss.

många kramar

Karin

dagens ordspråk,

Den enda människa du kan ändra på är dig själv.

lördag 22 mars 2008

Glad Påsk...

En riktigt härlig Påsk vill jag önska Er alla, och hoppas ni får njuta riktigt av god mat och
diverse sötsaker. Här hemma har nu sjuåringens Påskfrossa lagt sig och jag tror t o m han
tröttnat lite på godis, åtminstone för idag!!




Det är kul med påskägg och även jag har fått några!! Detta vackra ägg fick jag av min underbara vän Annika. Det var fyllt med dom sötaste fjädrar, precis vad jag önskat mig! Hon lyckas alltid göra och hitta så fina presenter!





Jag har en Påsköverraskning även till er!! Annika kommer att gästblogga här hos mig inom kort så håll utkik efter hennes vackra hem och underbara saker.

Med detta önskar jag en en fortsatt härlig helg!

Många påskkramar

Karin

Dagens citat:

Jag har en plan. "Sickan" Jönsson