lördag 10 april 2010

Nordiska Trädgårdar...

Det var verkligen en härlig och inspirerande dag på trädgårdsmässan. Här kommer lite bilder som inte är de bästa men i alla fall. Det är näst intill omöjligt att fota när det är fullt med folk som kikar, känner ja liksom är överallt;)

Den här härligt gröna skänken fastnade jag för. Fylld med kungsängsliljor och vackert nött, kan det bli bättre. Inne och ute flyter samman mer och mer nu när vi inreder. Vi tar gärna in någon nött trädgårdsmöbel och diverse utesaker som zinkhinkar, trådkorgar etc. Nu börjar vi också inreda ute med mer typiska innemöbler som dagbäddar, skåp, bord etc. Tyvärr har vi väl vårt nordiska klimat lite emot oss, här får möblerna utstå en hel del prövningar. Men är det något som redan är medfaret känns skadorna kanske inte lika stora. Många har ju dessutom växthus och andra uterum som vi inreder för ett härligt uteliv.

Det gröna såg man på många ställen, här hos den underbara butiken Jerners Rum. Jättefina växter blandade med vackra saker både till trädgården och hemmet. Jerners Rum som tidigare hette Jerners Antik och låg på Upplandsgatan i Stockholm har alltid tillhört en av mina favoritbutiker. Därför är jag extra glad och stolt att det är dem som köpte min inredningsbutik i Mariefred och driver nu sin verksamhet i den vackra miljön.



Det fanns många inspirerande idéträdgårdar och den här var en ljuvlig lund fylld med magnolior och underbara vårlökar. Här var doften tung av hyacinter i de finaste rosa toner.


Hasselfors Garden har många fina nyheter i sitt sortiment. Ni har säkert sett deras jättefina reklam i tidningarna under våren. Här är det trädgårdslidret Vila som är så fint uppbyggt och inrett med plantor och vackra ting.

De vackra och praktiska odlingsbänkarna kommer också därifrån. Denna är helt underbar, fylld med de sötaste bellisarna man kan tänka sig. Både växthus och odlingsbänkar levereras obehandlade så man kan måla dem i sin egen favoritfärg. I Hasselfors egen monter var västhuset och odlingsbänkar målat svart, vilket blev min favoritfärg. Skulle vara snyggt här hos oss till vårt svartmålade uthus *blink, blink*


Vitt är inte heller fel, så vackert. Ett växthus står nog högst upp på min önskelista just nu, ja det har det gjort i många år. Inte för att jag måste odla så mycket, men mycket för att sitta där bland den härligt doftande jorden och växterna. Men den som väntar...

Här kikar solen äntligen fram, det har varit några riktigt kyliga och trista dagar. Nu ska vi ut och städa trädgården och drömma *ler*.

Ha en bra dag!

Karin

27 kommentarer:

Änglamamma sa...

Var också dit igår. Man fick så mycket inspiration. Köpte på mig lite fina blommor också.

Anonym sa...

Vilka fina bilder du fick till trots att det var folk overallt! Kan tanka mig att det var inspirerande och spannande att se allt. Hoppas du far ditt efterlangtade vaxthus for odling, njutning och lugna testunder ;-)
Monica

Penseldraget sa...

Så härliga bilder, den gröna skänken va helt underbar, måste vart helt underbart att gå omkring där..
kram pia

Millas hem sa...

Underbara bilder du bjuder på! Älskar färgen på skänken!

Ha en bra dag!

Kram Camilla

Michaja sa...

Oh la la la la!! So beautiful these garden pictures. The flowers are stunning!!!
Have a nice Sunday

Sanna - My Blueberry House sa...

Hej Karin,

Ååh gillar den gröna skänken :) Härligt med trädgårdsmässa. Tyvärr har jag inga gröna fingrar men gillar visionen av en stor grönskande trädgård. Växthus kan man ju ha till så mycket mer än bara växter som du säger.

Äntligen tittar solen fram även här.

Ha en skön söndag,
Sanna

MårsArt sa...

Helt underbara bilder från trädgårdsmässan för oss som inte kunde vara där. Gillar de olika gröna färgerna.
Agneta

Home and Lifestyle sa...

Happy to hear it was great to visit! Thanks for sharing!

Have a nice Sunday!

Many hugs to you from Ingrid

Anna-Malin sa...

så fina bilder!
jag GILLAR skänken med blommorna i....så läckert!!

ha en härlig söndag.

kram
anna-malin

Karin Lindström sa...

Hej Monica!

Det var faktiskt jättehärligt att få omkring där, speciellt för oss nordbor som får vänta länge på våren;) Är det fint väder hos er nu? Idag skiner i alla fall solen, men det är kallt och blåsigt ute. Men vi är ju vana att klä på oss så det är ok.

Hoppas ni får en skön dag och vecka!

Varma kramar
Karin

Elle sa...

Jag önskar att jag också varit där med dig! Vilka fina bilder.
Tja, ett växthus hade inte varit dumt, det drömmer även jag om sedan länge. Vem vet, kanske en dag...
Att använda möbler som blomförvaring är nog trevligt på mässan, men jag tror nog att min man skulle kolla dumt om det stack upp ett par tulpaner när han öppnade strumplådan *fniss*

Ha en skön söndag!
Kram Elle

Karin sa...

Tycker du har härliga bilder.
Karin

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Åhhh vilka härliga bilder.. Men den där skänken tog ju bara andan ur en sååå otroligt vacker..
Kraaam Linda

Anonym sa...

Fantastika bilder med inspiration. Det känns som man är helt utsvulten på växtlighet efter denna vargavinter=) Och skänken...mmm har faktiskt planer på något liknande i sommar. Få se om jag hittar rätt möbel på mina loppturer=) Härlig dag idag eller hur!!Annica

Mitt Stugliv sa...

HejHej!

Wow vilka bilder, det måste varit en fröjd för öga o själ att vandra på den mässan. Jag bara smällte när jag såg alla pyttor tillsammans med en pelagon. Mmmm så underbart. Har oxå ett växthus högt upp på min lista.
Finfint väder idag, hojaen o jag har tatt en runda i vår vädret.

Ha en fin söndag
KramKram
Lotta

n o r d i n g å r d e n sa...

Tack för den fantastiska rundvandringen Karin! Ett inlägg för mej att gå tillbaka till... Mari.

Lauras gård sa...

Vad mycket fint! Jag hade gärna velat åka på mässan med min man och visat på vad vi kanske behöver till trädgården:) Jag har påmint honom om att mitt växthus måste upp den här våren eftersom den inte blev uppmonterad förra våren. Ha en fin vecka vännen! Kram Stina

Anonym sa...

Hej - tänk vad folk kan vara så otroligt positiva och bara tänka fina tankar.... själv va jag på mässan igår och stod ut i en timma och tjugo minuter... - såååååååååååå himla mycket folk och sååååååååååååå himla mycket fjäskkommentarer så man bara har lust att stoppa fingrarna i mun.... det är tur att storstadsmänskorna står ut!

Tulipa sa...

Hej Karin!
Tack för inspirerande bilder!
Det är alltid så roligt att få se smakprov från mässor...

Kram mariette

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!!

ja visst fanns det en massa godis på mässan!!..ibland känner jag bara att jag "inte ser skogen för alla träden"... för mycket!!

Vilka fina bilder du tog.. :)...

Jag har följt din blogg ett tag nu och känner mig lite trög då jag först idag förstod att du är "den Karin Lindström"..hihi..
..har handlat mången fina prylar i din butik, och hos de nya ägarna, då jag bor nästan "nästgårds"
med Mariefred..

Ha en riktigt bra start på veckan!!

Kramis Sanne!!

Norregård sa...

Hej Karin!!!
Jag ääääääääälskar skänken med kungsängsliljorna!!!! Vill ha det så i min trädgård!!!!!!!
Tack för inspirationen!!

Kram Kram Malin

promenader på landet sa...

Hej vännen! Jag var där i dag visst var det mycket vackert och mycket inspiration fick man... Må så gott kram från Maria

Annika Christensen sa...

Ohh vad synd att jag inte fick se dig?
Tack för din gulliga kommentar hos mig.
Just nu känner jag mig ints så gullig.
Helt slut är jag.
Nu får jag vila ett par dagar.
Ha det gott
Annika

Karin A sa...

Jag hade gärna velat besöka mässan men det gick inte ihop i vår så extra kul att komma dit via dina bilder. Härligt! Gillar också den gröna bänken/skänken och det fina växthuset.

När jag var på mässan för ett par år sedan fotade jag en hel del i Jerners monter. Vad kul att de tog över i dina lokaler!

Ha en fin vecka!
Kramar Karin

Ett ögonblick sa...

Åh, så vackra bilder!...skulle gärna varit där men, men, det vart lite för långt. Så ljuvligt det ser ut med så många Bellis tillsammans, en av mina favoritblommor som jag upptäckte för bara ett par år sedan. Jag har också börjat städa lite i trädgården, men märker att armmusklerna är i lite dåligt skick;) så det går sakta.

Ha en fin vecka!
kram lisamaja

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Hej,
jag besökte mässan i fredags - och jag håller med dig om att det gav härlig inspiration!

Några små blommor fick följa med mig hem!

Ha det gott, hälsningar monica

LOPPISLIV sa...

Härliga bilder, vad mysigt med trädgårdsmässa, där kan man nog gå hur länge som helst och strosa runt, bilden med gröna skänken är så fin. Gillar färgen! Ha det gott. Kram Paula