onsdag 23 april 2008

Utmaning..

Hej alla vänner! Jag har blivit utmanad av Millas mirakel att visa mitt bästa, mitt sämsta och mitt senaste köp. Har funderat på vad som kan vara mitt bästa köp men har kommit fram till att det måste vara min garderob. Jag köpte det på stadsauktion för 15 år sen och jag är tycker fortfarande lika mycket om det. Skåpet har varit med om många flyttar och har även stått i min butik, där var det många som ville köpa det. Lite kuriosa kommer här. T o m Martine Colliander som startade butiken Solgården i Stockholm tyckte att det skulle passa utmärkt i hennes (underbara) sovrum!! Nu står det i mitt.

Mitt sämsta köp får bli en charmig gammal trädgårdsoffa med stol som vi köpte på en riktig "bonnauktion" för många år sen. Jag gav 1500.- för den och tyckte det var ett jätte bra köp. Min man var dock inte lika nöjd, vi fick släpa den och stolen (+ lite annat som jag fyndat) i säkert en km för det gick inte att komma fram med bilen. När vi kom hem visade det sig att den var ganska rutten, dvs hel rutten. Jag älskar ju såna här slitna saker, men det klart kan ju kanske vara bra om man kan sitta i den. Har haft den som stilleben i trädgården men nu har min make vår städat och eldat och där försvann den. Kvar är en liten hög men aska!! (och en udda stol)Mitt senaste köp var på auktion i helgen. En liten anspråkslös tavla med anemoner! Jätte söt, inte dyr och nu har min ännu mindre lilla anemontavla fått en granne! Med denna har jag börjat spanat efter fler, kanske början på en ny sammling.



Nu ska jag utmana 3 andra och det blir Hemtrevnad i Rud, Vita ljuva tankar och Leas lantliga.
Ha nu en fortsatt underbar vecka, det är så härligt med solen och värmen!
Många kramar
Karin


9 kommentarer:

Tidsmästarinnan sa...

vad roligt att få se både lyckat och mindre lyckat, skåpet var otroligt fint, förstår att många varit framme och fingrat på det när du hade det i butiken!

Efter-bilden på din stol var väldigt kul :-) inte mycket kvar där, nej!

Jag har sett flera liknande anemontavlor, bland annat hemma hos min mamma, det hittar du säkert fler till samlingen!

Kram på dig!

Linneagården sa...

Hejsan.
Otroligt fin garderob som passar i måååånga år till, det var verkligen ett bra köp!
Ja, vem har inte tyckt att man gjort världens affär på en auktion, men när man kommer hem så börjar man "se" saken med andra ögón...
Söta tavlor som du har börjat samla på.

Ha det gott i vårvärmen /madelene

hemtrevnad marie sa...

Hej karin!!!
ÅÅÅhhh ditt gustavianska skåp är sååå fint!!!
Ett sånt har stått på önskelistan här i många år!!!
Men eftersom jag inte tjänar storkovan direkt, då jag har haft en liiiiten butik, så får det va en dröm än så länge.....ja, ska du sälja nån gång, när jag blir rik...så hör av dig!!!haha!!!
Och ditt sämsta köp....så fin!!!
Skulle ha passat hur bra som helst hos mig den med...jag älskar sånt!!!(förresten var det inget dåligt köp, du har ju haft den som installation i trädgården då fick du ju njuta av den där....)
Tavlorna blir nog en fin samling med tiden,,,vackert med Anemoner....
Så kul det där med att Martine Colliander ville ha ditt skåp!!
Henne har man ju följt också sen urminnes tider ,via inredningstidningar....kommer ihåg första gången när jag läste om henne och Katrin Kahl när de startade i en liten lokal med målade möbler...sen har man ju tummat tidningen med hennes hem i villa Carlo..(eller liknande...??)
Senare den vackra vindsvåningen...numera huserar väl hon ihop med Jim Grundström och Alexander Lundfeldt i ny butik...Oscar och Clothilde....
Ihop med dom som har Wreta...kan det väl inte bli fel....önskeresmål för mig!!!
Kära nån det blev en hel utläggning om Martine...Haha!!!
Jodå, jag antar den utmaningen ...men får nog fundera till i morgon iallafall......
Kram på dig!

IKT i min vardag sa...

Hej Karin!

Hoppas att allt rullar på bra med butiken. Hade jag bott i dina trakter så hade jag hälsat på dig och din butik.
Så fint det skåpet är, förstår att du har det som favorit. Lite kul historia runt ditt sämsta köp...:-)

Jag får fundera lite på utmaningen...får se vad jag kommer på.

Kram i vårsolen!

Living by Milla sa...

Vad roligt att se din utmaning ! Garderoben är underbar, förstår att det var många som vill ha den:) Roligt med kuriosan !

Blev lite full i skratt när jag läste ditt sämsta köp, hihi. Ibland kan det bli liite för shabby !;)

Ha det gott!
kram Camilla

Maria sa...

Det skåpet var ju helt underbart! De kommer du ha glädje utav länge! Stolen hade gjort sig perfekt brevid min trädgårdsoffa!

Hannis sa...

Blev lite kär i din garderob!!
Mycket fin!

Hihi,en sån där stol har jag hittat på loppis en gång och tänkte att det skulle vara fint under ett äppelträd på landet.
Första som satte sig på stolen åkte rakt igenom.
Men det var ett vackert arrangemang så länge det varade=))

Hoppas allt går bra med butiken och att du får tid över till vila och familjeäventyr!

Kram Hannis

Gårdsromantik sa...

Vad kul att se att fler är förtjust i ansprålslösa blommotiv i olja!


Garderoben är ju helt klart underbar!

Lite snopet med den vackra trädgårdsgruppen som blev en askhög.

Länka du - jag gör det också!

Kram Maud

Tidsmästarinnan sa...

ja jag vet, det är det som retar mig mest (att det är gratis annars, alltså!!!)
GRRR!
:-)
jaja, man får lära sig av misstagen...

Kram på dig, jag länkar till dig med!