måndag 20 oktober 2008

Tankar från min tvättstuga...

Har man barn som vi så blir det hur mycket tvätt som helst, och jag har tvättat mer än någonsin de senaste dagarna känns det som. Idag kom min åttaåring hem som en lergubbe. -Mamma, vi har haft jättekul, vi har lekt lerkrig på utedagen. -Åh, vad roligt sa jag och tittade på honom, eller rättare sagt hans kläder. Det var bara att slänga allt i maskinen.
Det är ju trots allt så roligt när de är ute och leker, och jag tvättar gärna då. Jag minns en klok man som sa till sina barn när de stack, -Kom hem skitiga och hungriga! Och hellre det än att de bara sitter vid datorn, som min pojke helst vill!



Eftersom jag mest tillbringat min tid i tvättstugan så blir det lite husmorstips därifrån idag *ler*.
Av våra rara grannar fick vi en praktisk linoljesåpa med pump från Gysinge. Det är en härlig såpa baserad på linolja istället för tallolja. Den använder jag när jag ska lyxa lite, annars används det nästan bara grönsåpa här i huset. Båda är jättebra till bla trä och stengolv som vi har, ugnsrengöring och fläckar på kläder.

Här kommer nu mitt husmorstips. I en sprayflaska har jag blandat 30% grönsåpa och 70% vatten. Såpblandningen använder vi och sprutar på alla sorters fläckar innan vi lägger in tvätten i maskinen. Är det riktigt elaka fläckar så tar vi ren såpa och gnuggar lite lätt, sen får det ligga en stund innan vi tvättar plaggen. Det fungerar på nästan alla fläckar, och tro mig här är det grisigt värre med en 1 1/2 åring som vill äta själv. Det som varit svårast att få bort just nu är faktiskt äppelfläckar! Speciellt våra Gravenstein, det blir tråkiga bruna fläckar kvar. Är det någon av er som har något bra tips?

Jag har sen länge skippat alla dessa universalmedel som finns och håller mig till grönsåpa! Ett miljövänligt och prisvärt alternativ som doftar naturligt rent av tall.



Med detta slutar jag för idag, nu måste jag gå och hänga tvätten också *fniss*.
Ha en bra vecka nu alla vänner och tänk på miljön!
Många kramar
Karin

39 kommentarer:

Johanna sa...

Hej,
För något tag sedan gjorde du ett inlägg om att inte visa hela länken när du gör inlägg. Själklart vet jag inte det. Hör gärna av dig, jag är väldigt nyfiken och vill såklart lära mig hur man gör.
Tack på förhand!/Johanna

Anneli sa...

HEJHEJ! Vilken härlig blogg du har - första gången för mig här, kommer gärna åter.
Så fina bilder... ;)
Kram/Annelie

Mjuka sa...

Tack för ett jättebra städtips!! Jag behöver verkligen sådana.
"Smutsiga barn, är glada barn""
Ha det gott
kramar M

Anonym sa...

Tack för detta finfina husmorstips!
Jag har klippt ut och sparat (sant) annars glömmer jag! Då kanske man inte behöver köpa dessa rosa superfläckborttagare längre!Synd bara att man inte kan stå och gnugga på fläckarna i lika fin tvättstuga som du har!
Kram Tulipa

MiA sa...

Hej Karin!
Bra tips om såplösningen till fläckar - det ska jag prova :)
Har inget bra tips till fläckar, men ett bra miljötips är att tvätta med tvättnötter istället för tvättmedel. Har du provat?

Ha en skön kväll!
MiA

Lallis - liv och leverne sa...

Jaaa..mycket tvätt blir det.
Jag har fyra stycken i varierande åldrar. *s*
Och tack för tipset.
Kram Lallis

MiA sa...

Hejhej,
jo, jag hörde talas om tvättnötterna i början av sommaren och beställde direkt :) Vi använder dem till den mesta tvätten, förutom handdukar och ibland vit-tvätten. Prova du också!

Du kan läsa mer (och beställa) här:
http://www.tvaleriet.se/sidor/notter.htm

gonatt *gäsp*
MiA

timelesshome annika sa...

Ja ,migrän i tre dagar och en enorm längtan utomlands! F och H åker sistaminuten till Kreta på söndag.Och här sitter vi.
Vilken tuff linolje flaska och tips som jag bara måste prova på fläckar.Kram Annika
Pussa på barna från mig.Krya på er.

Lilla huset på prärien sa...

Vad smart med grönsåpa! Det kände jag inte till faktiskt. På riktigt superjobbiga fläckar använder jag galltvål. Det verkar också vara ett sådant där undermedel som fungerar på det mesta. Vad fint du har det där i din tvättstuga... gillar verkligen den vackra kranen!

Kram Jenny

Ann-Charlotte sa...

Jätte bra tipps om tvätt. Har du provat galltvål på dom svåra äppelfläckarna. Jag tycker det funkar mycket bra på gamla svåra fläckar ;)
Kramisar
Ann-Charlotte

Hannis sa...

Klart att barn ska vara skitiga!
Bästa som finns när barn kan vara barn och kasta sig in i fantasivärldar=))

Tillbringade helgen med att lyssna på Kråkans fantasivärld.
Just nu handlar det mycket om "mammapappabarnroller".
Smög runt och fnissade för mig själv!
Hon lät verkligen som en liten kopia av sina föräldrar!

Bra med miljövänligt!
Alla universalmedel bara stinker och funkar desssutom inte!

Ha den goaste dagen//Kram Hannis

rosenskära sa...

Godmorgon Karin! Stort tack för tipset, använder också grönsåpa till allt men har inte prövat det direkt på fläckar så det ska jag testa nu. Här har du en till som känner det som att tvätten vill dränka mig, speciellt efter några dagar på resande fot. Allt annat får stå tillbaka, fast man hinner ju faktiskt en del annat under tiden...

Här i Helsingborg är det otroligt mörkt, regnigt och trist. Tur då att jag kan häsa på här och få lite mys!

Kram/Lena

Lillstuga sa...

Tack för tipset!!
Har helt kommit av mig när det gäller "dagens tips" som jag har haft ett tag på min blogg.
Lergubbar känner jag väl till. Blev stopp i avloppet förut av all lera, hahaha!
tack för ditt bidrag i vår lilla utlottning!
Kram Anna

Färjtorp sa...

Hej Karin och tack för ditt tips! Vi har numera grönsåpa här hemma men har aldrig testat på fläckar. Ska göra det.

Hoppas allt är bra med dig och lerbarnen =) hihi förresten är du mammaledig du?

kram Johanna

Anonym sa...

Vilket bra tips, jag ska nog testa grönsåpa jag med!

MiA sa...

Gomorron :)
Jo - glömde ju förresten... Allers Julmagasin.. Jo! den är mysig och billig. Klart köpvärd!

Ha en bra dag!
MiA

Annika Christensen sa...

Hej igen!!
Den där blandningen får jag nog också göra. Här är det inte barnen som smutsar ner sig, hos oss är det alltid jag som värst fläckar.
Förstår inte varför?
Tack för tips
Ha det gott
Annika

Willewira sa...

Jag tillhör ju dem som köper det rosa märket... men tar gladeligen emot alla tips jag kan få.
Ska definitivt prova grönsåpa. Det är annars sånt jag använt till golv.

Sen skulle det ju inte göra något om man hade en sån fin tvättstuga som du. Jag är helt säker på att tvätten skulle bli mycktet renare då... Eller? ;)

Kram Willewira

Anonym sa...

Hejsan!
Tack för det fina tipset!
Här surrar också tvättmaskinen för jämnan...med tre barn o när man bor på landet blir det så...
Njuter av din underbara tvättstuga!:)

Lilla Blanka sa...

Hej Karin!

Härligt att kunna titta in till dig igen! :) Är på bättringsvägen och då är det så mysigt (mycket bättre än en bunt med "opersonliga" tidningar) är bloggarna att ha till hands när man är sjuk. Ja,de är ju alltid bra att ha till hands såklart ;) men du förstår nog vad jag menar.

Gillar dina inlägg! Känner igen mig, det blir enorma tvättberg när man har tre barn som är runt ute och cyklar, leker, skejtar, och klättrar i träd hela dagarna :) Nu är det ju så himla lerigt också. Här på västkusten tar det ju ett bra tag innan det blir minusgrader såpass länge att det blir tjäle (väldigt sällan före nyår) så geggan är ju rätt omfattande nu kan man säga haha

Maken ringde och beställde ett stort lass grus, för att förhindra att både verana/altan och huset förvandlades till en enda stor leråker:)

Tack för bra tips! Jag gillar också såpa och naturliga medel. Min man och jag är lite olika där, han älskar att botanisera bland alla möjliga nya spraya på/skölj av medel och jag vill helst användaa vanlig hård tvål,såpa, salt, citron och det "sortiementet" :)

Kram
Mia

Malin sa...

Hej Karin!
Jättebra tips att använda såpa till fläckar! Ska genast ordna en sån flaska =) Vi använder alltid såpa till rengöring men tänkte inte på att man kunde ha det på fläckar. Vet inte hur man tvättar bort äppelfläckar tyvärr, jag vet att ättika ska vara ett sånt där supermedel dock, jag har tvättat svettkläder med det och det fungerar iallafall.
Kramar Malin

Anneli sa...

Vad kul att du gillar - Välkommen
Kram/Annelie

Annie - Annalunda sa...

Ännu en glad tvättmadame??!! :) Ja du karin i tvättstugan tillbringas mycket mycket tid... Tack för ditt husmorstips - ska snarast provas!

Många många kramar till dig vännen!

LillaFlisan sa...

Kom hem skitiga och hungriga!
Den snor jag! Så bra sagt!

Jo , jag fyndade lite i Kungsör.
I mina två senaste inlägg skymtar några "ljuskoppar"? i metall och två små burkar med pärlemoinlägg i locket.
(Jag har ljus i dem)
Sen ser du en liten trådkorg på golvet med äpplen i (översta bilden)
Och slutligen blev det några krackelerade blomkrukor som jag inte kan visa eftersom de ska bli presenter till bekanta!

Måste förstås åka dit fler gånger!!!


Kram Flisan

Ann-Catrin sa...

Godkväll Karin!!
det där gillar jag... att använda sig av så mycket naturligt som möjligt!!
Klart att barnen ska leka...och då blir man ju smutsig.. när man vet att de haft kul ja då tvättar man gärna glatt!!

fast jag hat stora "barn" så tycker jag att jag tvättar jämnt...
ska absolut prova det där med såpa""

Doftar den där oljan gott?

Ha en fin vecka
kram
A-C

Vit Spets sa...

Visst tänker jag oxå på miljön... grönsåpa är faktiskt bra & som Du skriver doftar underbart...
Tvättstugan ser fin ut kan tänka mig att där blir det många timmar :)

Nu skall jag gå & mysa med sonen, mannen & dottern är på basket!

Kramis
//Siv

Poppins sa...

Eftersom jag alltid spiller på mig så tar jag tacksamt emot tips mot fläckar. Det är inte bara barn som kommer hem skitiga och hungriga, tro mig... :)
Vi använder olivtvål mot alla sorters oljefläckar. Det tar t o m cykelolja om man gnuggar ordentligt.
kramar från Poppins

Viola sa...

Tack för husmorstipset från den så vackra tvättstuga, avis alltså, ha det gott, kramis

hemtrevnad marie sa...

Jojomen, här är en till som precis hängt upp en tvätt!
Finns ju lite tvätt i detta hus också......hihi!
Vi har ju som sagt det något oestetiska men väldigt praktiska konceptet med två tvättmaskiner...
Gillar inte heller alla konstiga rengöringsmedel...såpa och diskmedel räcker för det mesta....klorin har jag aldrig hållit i min hand ens!!
Man får ju svimmningsanfall av lukten på mils avstånd!!
Hörde en gång en människa som sa att barnens ytterkläder räckte att tvättas en gång om året!!!!.....vilken planet var hon ifrån????!!!
Mina ungars ytterkläder behöver tvättas flera gånger i veckan...iallafall före 10 års ålder, sen kanske man klarar sig med en gång i veckan om man har tur, haha!
Nä, såklart ska barna få röra sig utomhus!!!
Och små grisiga barn har man ju inomhus med....där håller ju inte kläderna en dag ens!!
...tur att någon uppfann tvättmaskinen, vilken superhjälte!!
ha en härlig vecka!!
kraaam

Malin - I min trädgård sa...

Men hur kmmer det sig att det är första gången jag är inne och hälsar på här? Mystiskt. Din blogg är ju jättefin! Har lagt till dig i bloggkoll så jag inte missar dina inlägg :).

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med äppelfläckarna...

Kram M

Radhusdrömmar sa...

Bra tips det där, jag använder också grön såpa till mycket.
Ett tips som jag har är om du har en sån köksfläkt i rostfritt är att ta lite vatten med en gnutta grönsåpa på och torka rent med och sen ta lite olivolja och polera den blank med.

Hoppas att allt är bra med dig!

Kram Johanna

Englagård sa...

Så bra med husmorstips, jag måste prova detta för här blir det ganska skitigt emellanåt med en karl i verkstad och en grabb som också gärna mekar.

Din tvättstuga är också jättefin, jag har en stor en men den ser ut som skrutt.

kram Karina

Living by Milla sa...

Hej Karin!

Vilket bra tips med grönsåpa, det måste jag prova. annars är Yes bra på fläckar oxå.

Så fint ni har i tvättstugan, det måste vara en fröjd att tvätta hos er. Annat är det hos hos - du skulle svimma.;)

Ha det gott!
kram Camilla

Widénskan sa...

Känner igen det där med tvätten, vissa dagar känns det som om man kan äta därnere likagärna eftersom man nästan tillbringar all sin tid med att tvätta och vika och bekämpa fläckar. *ler*
Mysig blogg du hade
/ C

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Karin!

Ja du, här har du en till som bor i tvättstugan... Tänk om den var lika fin som din, då skulle det ju vara kul att tvätta...
Har tyvärr inga tips på äppelfläckar...

Önskar dig en fin helg (jag börjar helgen på torsdagar, det känns lite lyxigare då!)!

Kram Hanna

lottens vita och gröna sa...

hallå min goa karin! guu vad bra tips, ska blanda en flarra, känns bra!vi skurar alltid med såpa, hatar dom här parymerade sakerna i badrummet, konstliga dofter!

mmmm ska med en tur till tvättsugan, där finns det alltid att göra...

varmkram lotten

Skatan sa...

Halloj!

Ett bra och säkert miljövänligt tips med grönsåpan!! Jämfört med allt hokus-pokus-elände som finns...

Sov gott,

Skatan

Tusenfröjd sa...

Du skulle ju inte visa fler tvättstugebilder sa du ju!:-D Men visst spenderar man en hel del tid där så det kanske är ofrånkomligt. Men jag gillar din tvättstuga så inte mig emot:-D
Det där husmorstricket ska jag allt pröva... det låter bra och miljövänligt!
Kramis Liv

Karin sa...

Hej Karin, verkligen klokt det som mannen sa. Klart att lek ute ska uppmuntras i denna datoriserade värld. :)

Tack för ditt husmodersknep! Gillar att använda naturliga produkter som är bra för miljön så jag ska prova din spray. Äppelfläckar är hopplösa. :/ Läser att flera andra tipsat om Galltvål. Annars har jag hört att Yes (diskmedel) ska fungera ganska bra.

Ha en bra fortsättning på veckan! Härligt med helg imorgon. För min del det varit en fullspäckad vecka med väldigt lite tid till bloggande. Stor kram Karin