måndag 2 augusti 2010

Återvinning och närodlat...

Så här i bärtider är det trevligt att baka goda kakor med det som trädgården bjuder på. I gamla trädgårdar som vår finns det ofta många olika sorters bärbuskar. Krusbär, röda/svarta vinbär och hallon har vi och det är vi så glada för.

Barnen älskar att stanna till vid buskarna och plocka de fina bären som är precis i rätt höjd för dem, ja det gör även jag. Inget smakar väl godare än att äta tex krusbär direkt från busken. Jag har ett avslappnat förhållande till mina bärbuskar. Vi plockar av det vi hinner och gör något gott eller fryser in dem. Det som sen blir kvar glädjer alltid någon, liten som stor, människa eller djur *ler*.

Något som jag tycker extra bra om är när jag kan göra något av det som är på väg att bli tråkigt att äta, tex lite väl övermogna bananer. Jag har redan publicerat en banankaka som har blivit en favorit hos många av er och här kommer en annan variant som passar extra bra just nu. Receptet kommer från min favoritkonditor Elisabeth Johanssons härliga bok Bär och Bakverk. Gillar ni morotskaka så är det här en smarrig konkurrent ; )

Banankaka med vinbär och philadelphiaglasyr.

1 dl socker
2 dl florsocker
150 smör, rumstempererat
3 medelstora bananer
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk kanel
1 dl valnötter
2 dl röda eller vita vinbär

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en sockerkaksform, ca 2 liter.
Rör ihop socker, florsocker och smör. Mosa bananerna och rör ner dem i smörblandningen, vispa i äggen. Vänd sen ner alla torra ingredienser och vinbären. Häll upp smeten i formen och grädda mitt i ugnen 35-40 minuter. Låt kakan vila 5 minuter och vänd sedan upp den på en tallrik.

Philadelphiaglasyr

100 g philadelphiaost
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
50 g smör, rumstempererat
(jag tycker det blir gott med lite pressad citron i glasyren)

Vispa ihop alla ingredienser eller kör i en mixer till en slät glasyr. Bred glasyren över den avsvalnade kakan och dekorera med vinbär och blad.

Det blir en saftig, söt kaka som de lite sura röda vinbären bryter av jättebra till. Jag kan också tänka mig att det blir gott med tex lingon och lite mer kanel när den tiden kommer.
Jag har nästan bara använt ekologiska produkter i min kaka. Att bären kommer från trädgården och bananerna återvunnits gör den ju inte sämre. Nu äter vi den med gott samvete (kallorierna glömmer vi bort eller hur *ler*).

Hoppas ni har en jätteskön sommar alla rara vänner.
Njut av allt underbart vi har runt omkring oss.

Många varma kramar

Karin

8 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

MMM dette må være en deilig sommerkake... sitte ute i hagen og nyte den..perfekt..

Klemmer =)

irene sa...

Tack för reseptet, det skall jag prova! Vinbären hänger kvar på busken ute, så det blir till att plocka i dag!
Ha en fin dag!

Irene

alegni sa...

hej karin, länge sen jag kommenterat hos dig!
jag är också så glad över våra bärbuskar precis som över köksträdgården i allmänhet. finns inget roligare än att få äta mat direkt från den egna trädgården!
kram på dig,
ingela

Home and Lifestyle sa...

Thanks for your receipe, I think it's delicious!

Have a nice week! Many hugs, Ingrid

Sanna - My Blueberry House sa...

Hej Karin,

Mums vad den ser god ut. Visst är det bra med egna bär i trägårn. Vi får mycket hallon och jordgubbar, tyvärr så hinner vi inte heller plocka av allt, även om vi skulle vilja. Så jag tänker som du och erbjuder även mor och syster att ta för sig när de hälsar på.

Ha en fortsatt skön sommar,
Sanna

Ett ögonblick sa...

Åh, så god den kakan ser ut. Passar jättebra, för jag har mycket röda vinbär kvar på busken. Brukar råröra vinbär till sås och sedan frysa, men det har inte blivit gjort i år, roligare att plocka lite åt gången eller bara äta lite när man har lust.
Tack för receptet!

Ha en fortsatt härlig sommar,
kram lisamaja

Viveka i Bläckhornet sa...

Tack för receptet. Jag älskar ju banakaka men det var länge sen sist nu.
Ska kika igenom din blogg och se om jag hittar favoritreceptet du berättar om.

Ha en fin dag
Kram Viveka

Vintage Fairy Tales Rebecka sa...

Det där såg riktigt gott ut:)
Hälsningar
Becky