tisdag 4 augusti 2009

Semesterpyssel...

Här sitter jag i mitt vintageförkläde i skuggan under äppelträdet och plockar krusbär. Vi har nog aldrig haft så många och stora bär på våra buskar som i år och jag har kokat både saft och kräm till herrarna i huset. Jag har spanat in mig på ett pajrecept som jag skall prova någon dag, men annars så tycker jag nog att krusbär ändå är godast att äta direkt från buskarna.

Vi är nog många som har minnen av hemkokad krusbärskräm hos farmor eller mormor när vi var små. Jag minns att vi fick den serverad i farmors berså med gräddmjölk till, underbart!
Kräm är jättelätt att göra, här kommer ett recept om ni inte har ett eget.

Krusbärskräm
1 liter krusbär
3/4 liter vatten
1-1 1/2 dl socker
4 msk potatismjöl
+ 3 msk vatten

Snoppa och skölj krusbären. Koka upp dem tillsammans med den första mängden vatten och socker. Låt bären sakta koka mjuka under lock.
Rör under tiden ihop potatismjölet med lite kallt vatten. Blanda ner detta i de mjuka bären så varsamt som möjligt. Häll genast upp krämen i en skål och strö lite socker överst (för att förhindra skinnbildning tror jag, min mamma har alltid gjort så).



Minns ni mitt loppisfynd, den söta pallen med rosapplikation. Den har visat sig vara mer än så, min stora kille upptäckte att det fanns ett ryggstöd så den blev en hopfällbar stol. Nu hänger den med mig runt i trädgården, och den är perfekt att sitta och plocka bär på! Den fina bunken kommer från det stora varuhuset som börjar på I. Nog för att mycket är vintage i mitt hem men inte allt *ler*.

Ha en fortsatt skön sommarvecka!

Soligaste kramarna

Karin

13 kommentarer:

Camilla Alvén sa...

Mmm, härligt med krusbär.
Allt man odlar själv smakar så mycket godare än det man köper.
Ha det bra
Kram

miss marple sa...

mmm-det så virkelig GODT ut!Synd jeg ikke har stikkelsbær(det heter det i Norge)Kanskje jeg skal gå en liten tur i nabolaget å "lete"??
Klem;)

Lilla huset på prärien sa...

Åh så gott Karin! Jag fick faktiskt med mig hem en massa krusbär sist jag var hos mormor och hälsade på. En del blev sylt och andra hamnade i frysen för att senare bli kräm tänkte jag... bra recept!

Kram Jenny

Lissboden sa...

Oj, vad du pysslar Karin.
Jag blir nästan stressad den här tiden av alla bär som skall plockas. Jag börjar jobba nästa vecka och jag skulle så gärna ha ledigt en vecka till så att allt hann komma på plats.
Ha det så gott bland bären!
Kram/Maria

MiA sa...

Krusbärskräm = mormor. Såå gott!
Ha det mysigt!
MiA

Lusthuset sa...

Lyckans ost som har krusbär. Det är inte lätt att få tag på idag om man inte odlar dem själv...tråkigt för det är bland det bästa jag vet. Fina ser de ut ockaå. ha en skön kväll. Kram!

Poppins sa...

Hej Karin! Jag kikar in här i semestertider och ser att det är full aktivitet hos dig. Så är det förstås när man har en stor trädgård och när man vill ta hand om allt som den ger. Krusbärskräm är min mans favorit men vi har inga egna buskar. Därför blir han tacksam när min mamma brukar komma över med en skål hemkokt kräm till honom.
Såg att ni varit iväg till Småland och att ni tog en liten (!) avstickare till Österlen. Vi ska själva iväg dit idag och njuta lite av stämningen och se vilka smultronställen vi kan hitta.
Ha en fortsatt bra sommar!
kramar från Poppins

Anonym sa...

Det låter otroligt gott. Jag har rovat många pajer men inte krusbär. Härligt att kunna njuta av bär plockning på semestern. Det är så otroligt rogivande.

Kram annica

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket lockande sommarinlägg! Krusbär, vacker stol och vintageförkläde: ) Tack för receptet! Mari.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Härliga skördetid! Och du har mycket gott i din trädgård ser jag...
Kram
Marie

Anonym sa...

Sommarlycka är krusbär!

Kram från Eva-Mari

Lina sa...

Måste bara smita in och säga att din senaste kudde verkligen är jätte fin!
/Lina

Angel.Pearls sa...

Härligt gott med krusbärskräm -det blir väl till att plantera en buske..//Eva