söndag 3 oktober 2010

Äppel, päppel!


Hej på er, hoppas att ni har det bra!

Vilket underbart höstväder det är, dessa dagar måste man bara passa på att vara ute och njuta. Vi har tagit hand om våra äpplen. Det stora vackra trädet på framsidan är Gravenstein och de är mina favoritäpplen. Åkerö tycker jag också mycket om, men det har inte vi i vår trädgård.

Plockar vi ner äpplena försiktigt och slår in dem i papper så kan vi äta av dem ända fram till jul så nu ligger de goda vitaminpaketen väl inslagna. Något som också är jättegott är att åka till ett musteri och göra äppelmust. Ute på Selaön ligger det som är närmast oss och dit åker vi varje höst. Vi har också investerat i en råsaftcentrifug och det är något jag verkligen kan rekommendera. Speciellt om man får mycket äpplen för de är en jättebra bas till juicen. Det är bara att ta några äpplen och sen kan man pressa det mesta som tex morot, ananas, vitkål och det blir en jättegod och nyttig juice.


Ute i förrådet ligger äppelpaketen och i ugnen står just nu en äppelkaka. Jag har bakat goda äppelpajer och äppelkakor i höst men den här är nog ändå min favorit. Receptet har jag fått av min mamma, är ni sugna på en god kaka så kika in här!

Ha nu en fortsatt härlig helg!

Soliga hälsningar

Karin

9 kommentarer:

Tulipa sa...

Hej Karin!

Jag provade en av dina äppelkakor sist du hade recept här på bloggen...jag är väldigt glad för dina recept!

Sann lycka är det att ha fruktträd, att kunna lägga undan, spara och plocka fram...

Nu ska jag också ge mig ut i solen!

Trevlig söndag!
Kraam Mariette

Ullis/Leva på landet sa...

Härligt med alla äpplen. Så fina bilder.
Ha en fortsatt bra söndag!
Kram Ullis

Fra det lille røde huset.. sa...

Åååå så godt dette blir utover høsten! Ja epplekake er utrolig godt,...med krem/vaniljekrem/vaniljeis.... Mmmmmm!
Har også en eplekakeoppskrift som favoritt, med marengs og strødd kanel på toppen.. Ligner litt på "Verdens beste"...om du har hørt om den...
Men din oppskrift vil jeg også prøve. Tusen takk for at du vil dele den med oss!

Ha en kjempefin søndag!

Willy sa...

So delicious. Wonderfull photo's.
Have a nice sunday, kram Willy

ÅtervinnDen sa...

Hej, Att ha egna äppelträd är verkligen fantastiskt ,tyvärr fick vi inte så många i år så det var något att spara. Igår så mustade våra grannar i sin trädgård på gammalt vis. det var kul att se och underbart gott. OCH jag är dessvärre dålig på att baka men tänker prova någon av dina fina kakor någon dag..
må gott.Iréne

Moa sa...

Härliga höstiga bilder.. *smile*.. äppleplocktider är lite speciella.. luktar gott, ser gott ut och bara ÄR gott.. Kram o ha en härlig söndageftermiddag/Moa

Stina sa...

Vilket härligt inlägg med så underbart fina bilder.:-) Stina

Mitt hvite hus sa...

Virkelig nydelige bilder... så kosleig å plukke pler... og dne røde stigen din var bare så fin... herlig farge...

klemmer 0)

Svarta tassar i vit soffa sa...

Hej Karin!
Jag googlade på bilder av snöbär och hamnade på din vackra blogg! Kransarna som visades var från ett inlägg 2008. Jättefina kransar!
Ha det gott!
/Jenny