onsdag 13 augusti 2008

Härliga skördetid..

Det är ändå något visst med sensommaren då man kan köpa eller skörda färska grönsaker och frukt. I Mariefred har vi Bondens egen marknad Lördagarna under Aug-Sep. I många städer finns dessa marknader med lokalproducerad ofta ekologisk mat. Mina föräldrar är lantbrukare och jag är uppväxt med att ta vara på egenproducerade saker. När jag handlar väljer jag oftast krav och ekologiskt om det går och finns det lokalproducerad mat så är det ett självklart val. För mig känns det viktigt med kvaliten på det jag köper, och jag odlar gärna själv i mån av tid. Denna säsong blev det lite mindre av det än vad jag hade tänkt mig, men några saker som jag alltid brukar odla har jag iallafall. På bilden har jag plockat rödbetor, morötter och mangold. Sallad och rädisor har jag också och lite blommor.
Jag älskar kokta rödbetor, och det är så nyttigt också. Till det kan man ju ha fetaost eller chevre. Men av en vän har jag fått tips om att mixa en liten keso med ett paket fetaost och lite olivolja. Jag brukar ta några tag med svartpepparkvarnen och ringla över lite mer olivolja när jag lagt upp det i en skål. Supergott till rödbetorna men också till lite av varje, tex ugnsrostade rotfrukter eller som dipp (fast det blir ganska tjockt).

Passa på att njuta av alla goda grönsaker som säsongen erbjuder och må bra!
Många kramar
Karin

7 kommentarer:

Living by Milla sa...

Så mycket gott,nu blev jag sugen på chevre. Min mamma gör så goda rotsaker i ugn med chevre, mums.

Jag lovar att hojta till när det blir premiäröppning.;)

kram Camilla

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Hejsan!
Vilken härlig blogg du har.
Hit kommer jag snart tillbaks!
Tack för titten!
Kram Marlene.

Dubbelörn sa...

Oh så gott, det receptet tar jag till mig direkt!

Det godaste jag vet är just kokta rödbetor med skordeliassås (grekisk sås)

Vi har mängder med squash, mangold, morötter o rödbetor. Så här frossas det i grönt!

Kram

Kristin sa...

Hej Karin! Vad supergott det låter med alldeles nyskördade grönsaker och den där dippen! Jag brukar annars köra 1 burk creme fraiche (valfri fetthalt) + 1 fetaost Apetina (valfri fetthalt) och så mixa ner antingen soltorkade tomater i olja och/eller färsk basilika. Det blir också en dip som kan användas till det mesta, t ex grillat eller sallad eller som röra på bröd.

Är så sugen på rödbetor men har inte hittat fina någonstans här där vi bor (än). Bara trista och rynkiga på ica och det köper jag inte. Vad lyxigt med en marknad sådär varje vecka! Toppen när man inte kanske odlar massor själv.

Har ni haft skolstart än? J började på dagis förra veckan så nu ska jag ohc M alldeles strax svänga ner dit och hämta honom.

Kram på er och försök mysa trots det trista vädret (vi har i alla fall megaregn och blött).

Tidsmästarinnan sa...

Stopp allihop! jag blir HUNGRIG!!!

Chevre, mmmm... och rödbetor!
Jag har handlat kronärtskockor, det tycker vi är så gott att sitta och peta med den här årstiden.

Vilka härliga skördebilder du bjuder på! (Kameran är återfunnen misstänker jag! :-)

Kram på dig min vän!
S

Färjtorp sa...

Jag håller med dig!! Jättegott med nyskördade grönsaker. Den där röran du tipsade om lät också god.

Så vackert du har lagt upp allt där.
Kram Johanna

Isle Dance sa...

Beautiful! :o)