fredag 14 oktober 2011

Kantarellröra...

Hej på er denna härliga och kalla höstdag!

Vi plockade ju mycket svamp häromdagen och jag hade sett några goda recept jag ville prova. I Lantliv Mat & Vin finns det ett avsnitt med jättegoda svamprecept. Dinkelpaj med kantareller och brie provade vi för ett tag sen och nu testade jag en kantarellröra som blev toppengod och lätt att göra. Här kommer receptet om ni känner för lite gott tilltugg.

1 liter kantareller, ca 250 g
1 msk smör
1 krm salt
1 krm strösocker
1/2 krm nymalen peppar
1 dl pistagenötter
1 dl riven parmesanost
1/2 dl olivolja
persilja till garnering

1. Ansa svampen och skär den i mindre bitar. Fräs svampen i en panna tills vätskan kokat in.
2. Tillsätt smör, salt, socker och peppar. Fräs på svag värme tills svampen får lite färg, ca 15 min.
3. Mixa snabbt ihop svamp, nötter, ost och olivolja i en matberedare. Smaka av med salt och peppar.
4. Bred röran på rostade skivor av surdegsbröd och strö över persiljan.

Jag hade ju förstås inte riktigt dessa ingredienser hemma, jag tog trattisar och pumpa/solrosfrön istället och det gick det också. Man tager vad man haver.....

Varma kramar till er alla rara!

Karin



6 kommentarer:

Nyanser av vitt sa...

Hej
Tittar bara in för att önska dig en mysig helg.
Kram Agneta

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där, mmm va gott det där lät, och soppan nedan också! Hoppas ni kommit till ro nu i nya huset, ska bli spännade att se mera bilder av det sedan- trevlig helg!

Stina sa...

Det verkar gott det där.:-) Stina

LjuvligaLjung sa...

De där lät ju super gott!!
Hoppas du får en trevlig helg!
/Michaela

Nyanser av vitt sa...

Hej Karin,
Tack allt bara bra med mig. Hoppas att du också mår bra och att du/ni trivs i ert fina nya hus. Sköt om dig.
Kram Agneta

rosenälvorna sa...

Åh, låter som ett supergott recept, måste prova det! Christina