onsdag 24 februari 2010

Äppel, päppel!


Vilka underbara vinterdagar vi har. Solen strålar från en klarblå himmel och det droppar från stuprören. Nu vill jag pyssla i trädgården, men det känns ju långt borta med all denna snö!

Någonstans bland alla bloggar såg jag så härliga äppeldekorationer som jag också blev så sugen att göra. Några äpplen på ståltråd toppade med en upp och nervänd lerkruka och en bit snöre att hänga dem i. Egentligen är de till för fåglarna, men än så länge har de inte rört dem. Äpplena fryser när det är så här kallt, det är nog därför. Fåglarna låter sig däremot väl smaka av fågelmaten. Vi fyller på flera gånger per dag, de är hungriga i kylan. Jag är i alla fall glad över dekorationerna, de lyser upp så fint i de kala träden ;)

Ha en fortsatt härlig vintervecka!

Varma hälsningar

Karin

Ps Jag läste också någonstans att de "bredde" kokosfett på trädstammen så fåglarna kunde picka i sig. Talgbollarna fryser när det är så här kallt så de kan inte picka i sig dem men det här gick bra, de behöver ju fettet de små liven ;)

I´ve made some appeldecorations for the birds but they don´t seem to like them. I am at least happy for them, they light up so nicely in the bare trees. The bird seed has instead a fast consumption here, we feed them severalt times a day. It is cold for the little ones this winter, we better look after them ;)

11 kommentarer:

Vicki's Bit-o-earth sa...

Ohhhh! Just love those pots and apples! Very cute idea! (:

Elle sa...

Vilken fin vinterdekoration! Har ofta funderat på ett liknande arrangemang, men tyvärr har vi ännu inga träd att hänga upp det i.
Det är nackdelen med nytt hus...

Här regnar det fortfarande och man ser nästan från timma till timma hur snön försvinner. Äntligen! Det är väl fördelen med att bo lite söderut.
Säg den som inte är trött på vintern nu.
Ha en skön dag!
Kram Elle

Zarah sa...

Vackert! Häng dem dock gärna närmare en gren, undertill, så att koltrastarna kan sitta där och äta - de är inte så förtjusta i att hänga och äta nämligen utan föredrar att sitta på marken eller en gren. Kan nog vara delvis därför de inte blivit rörda?
Bra tips om kokosfett! Tackar!

Karin sa...

Hi Karin,
This looks nice. And I see it is still very cold there. The birds can use something to eat, but matbe they think it's a pitty to destroy your fine art :o)
Warm hugs, Karin

Karin sa...

Fina är de och fåglarna äter säkert upp dem när de fått vänja sig!
Karin

Penseldraget sa...

hej karin
vilka vackra dekorationer och så bra att förena nytta med nöje =)
kram pia

Designe sa...

Vilken superfin dekoration i trädet! Tror nästan jag måste härmas! :) Det ser så trevligt ut! Och visst är dagarna fina nu..om än lite kalla fortfarande.. i alla fall uppe hos mig! Kram :)

alegni sa...

vad snäll du är som tänker på fåglarna. själv har jag inte börjat mata fåglar, för det var någon som varnade om att fröna på marken lockar råttor till sig, och eftersom det finns en hel del sådana i trakten, vill jag inte locka dem närmare vårt hus än de redan är.
vi har -6 grader idag, och i uterummet är det nästa 10 grader på plus, så visst börjar man se lite vårtecken så småningom.
i helgen åker maken och jag till ikea i haparanda för lite shopping. det ser jag fram emot.
ha det gott! kram
ingela

Susanne sa...

Vilken rolig idé! ja det går åt mycket mat nu till djuren i naturen..Kram Susanne

Camilla Alvén sa...

Det blev ju väldigt tjusigt!

Här regnar det idag och snön smälter med raketfart, hoppas bara att det är slutsnöat nu.

Ha det bra
Kram

Michaja sa...

What a great idea!!!!!!