måndag 3 maj 2010

Musöron...

Vilket underbart väder vi har här i Sörmland, både igår och idag. Vi var verkligen ute hela dagen igår, och det kändes både i ryggen och i de hettande kinderna. Äntligen får man lite färg i det vintertrötta ansiktet *ler*.

Det här vackra magasinet är vår utsikt varje dag från köksfönstret och framsidan av huset. Jag älskar taket och formen på det, visst är det fint.


När björken har musöron är det dags att beskära rosorna heter det, så nu är det hög tid här. Jag har tagit de flesta i helgen och har nu rivsår lite överallt. Den här vintern är det flera som dött, eller åtminstone nästan. Jag har tagit ner min stora New Dawn nästan helt. Det är i alla fall en gren som är lite grön längst ner, de andra var heldöda. Jag har läst att det är lika hos många av er, det är så tråkigt men inget man kan göra.



Längs vägen stod den stora ladugården som tillhörde vår gård. När den revs på 1950-talet planterades en rad med björkar där istället. Jag älskar björkar! De är nog ett av de vackraste träden, speciellt nu när de börjar slå ut. De skira gröna bladen mot den klarblå himlen det är vår det *ler*.

Jag önskar er alla en riktigt skön start på den här vårveckan och maj månad!

Soliga hälsningar

Karin

16 kommentarer:

Lauras gård sa...

Vilken vacker utsikt ni har från er gård! Det är värt mycket att det ser fint ut runtomkring inte bara hos en själv. Här har det varit så blåsigt i helgen att trädgårdsbestyren får vänta. I stan är det mycket grönare än hos oss på landet. Vi har knappt fått musöron än på björkarna. Kram Stina

basiclabelSweden sa...

Vilken tur ni har med vädret! Här är det mycket blåser hahahah... men inte så mycket sol!

Önska dig ett härligt veckan

Kram (från en som inte kan sluta med blogga ;))

Sanna - My Blueberry House sa...

Hej Karin,

Ni har verkligen en fin utsikt och bor jättefint.

Ha en bra dag,
Sanna

Elle sa...

Sämre utsikt kan man ju ha...*ler* Håller med dig om att ladugården tvärsöver vägen är fin att se på. Kul att se bilder från gamla hemtrakter!
Björkar hör även till mina favoriter. Det är väl för att de påminner mig mycket om Sverige. När jag hör vinden prassla i björkarna måste jag tänka på farmor och farfars sommarställe vid mälaren, där havsbrisen drog genom deras stora björkar.
Idag njuter jag av grannfruns hängbjörk, som jag visar i dagens inlägg. Den har redan passerat musöronen och är helt grön nu.

Ha en skön vecka!
Kram Elle

Country Hill sa...

Underbar utsikt Ni har!
Ja här är det inte mycket kvar av rosorna heller blir till att fylla på. Känner igen rivmärken ser ut som om jag lekt med en katt hela helgen vi har ju inte ens en katt men en gullig vovve.
Kram Lena

hemma hos lilla mej sa...

Vad fin du bor och vilken utsikt.Visst har vi underbart väderi Sörmland.Önskar dej en fin dagkramar Rita ♥

Camilla Alvén sa...

Björkarna är verkligen vackra nu men jobbiga för de som har pollenallergi.

Ha det bra
Kram

Änglarnas hus sa...

hallojsan Karin!

ja nog var det en vacker utsikt ni har och så lugnande det måste vara att bo så på landet!

Ja nu är det musöron..vågar knappt titta till mina rosor då jag vet att flera har dött!!
läste dock någonstans att man skall ta det lite lugnt med att gräva upp dem..kan finnas liv där man minst anar! Is i magen alltså ;)

Ha en bra start på veckan!! Kramis Sanne!!

Country Hill sa...

Hej igen Karin!
Världen är allt bra liten. Jag vet precis vilken butik har varit där många gånger. Jerners Antik känner jag också till, har alltid så fina montrar på mässor. Jag brukar ställa ut på Antik och Kuriosa bl.a.
Tack för att Du länkar till mig!
På återseende!
Kramar Lena

Mia sa...

Åååh, det er jo så vakkert hos deg, Karin! Nydelig landskap og vakre byggninger. Og så grønnes det jo så herlig hos deg. Mens jeg begynner å bli litt utålmodig, for her hos meg er det bare såååå kaldt, og grønnfargen fattas nesten helt. I tillegg så er det meldt mulig snø inatt...!!! Men, det MÅ da bli bedre snart. Og imens nyter jeg dine vakre bilder!

Vintage House sa...

Vilken ljuvlig utsikt du har och ni ser ut att bo väldigt vackert...
ha det så gott
kram
sandra

Anonym sa...

Så fint ni har det Karin!
Idag har det regnat och igår blåste det som tusan men jag var ute och krattade ändå så nu hoppas jag att gräset tar sig upp och förbi mossan! =)
Har faktiskt hittat lite mer än ogräs i mina rabatter och t o m dillpionen har överlevt, vilken lycka.

På utbyggnadsfronen har det inte hänt någonting alls. Vi väntar på att snickaren ska göra en ritning som duger till ett bygglov...

Ha en toppenfin vecka!

Kram från Krista

Sussi sa...

Hej Karin! Underbar utsikt ni har från köksfönstret...håller med om att formen på taket är fint.
Ja, helgen som gick var som en enda stor rosmassaker! Fick klippa ner nästan alla rosor helt och hållet. Grrrrrr.... De enda rosor som klarat sig bra var mina Nevada rosor, mina två Rose de Rescht och Honungsrosen förstås. Men sånt är livet! Det kan vara bra att börja om från början ibland, då får man chans att ändra och göra nåt nytt!

Kram
Sussi

Penseldraget sa...

vacker utsikt och lika vackert med björkarna...o visst har vi härligt väder nu , bara att njuta
kram pia

Designe sa...

Verkligen vackert magasin och så vacker utsikt ni har! Underbart! jag gillar oxå björkar, de är verkligen vackra och särskilt när de håller på att slå ut!
Hos mig kom det snö idag..trist..
Ha en bra dag! kram :)

Anna-Malin sa...

Å så vackert Karin...Vilken dröm att bo som ni gör.

Jag älskar också björkar, måste väl vara för att jag kommer från Björkarnas stad :)

Här har våren kommit långt. Gick en sväng i skogen igår och det är så grönt!

Hoppas ni kryar på er nu! Jag var hemma hela förra veckan med A som hade hög feber och blåsor i munnen...aj...

Stor kram!!