onsdag 26 maj 2010

Rabarberpaj!

Jag har en kokbok som jag älskar, smulpajer av Elisabeth Johansson. Den är min favorit både för att jag tycker att smulpajer är så gott och för att boken är fylld av helt underbara recept och de vackraste bilder, speciellt om man gillar gammalt porslin som jag gör. Får jag fresta med Smulpaj med vit choklad och jordgubbar, rabarberpaj med mandeltopping, dinkelplommonpaj mm. Jag har provat många av recepten och gör dem gärna igen. Jag vill tipsa er om den just nu för jag såg att den fanns på Coop Forum för 79 kronor häromdagen Det är den verkligen värd och jag ångrar att jag inte köpte ett par stycken för att ha hemma till tex värdinnegåva;)


Idag har jag bakat dinkelsmulpaj med rabarber. I Sörmaland pågår just nu Rabarberfestivalen för fullt, så man blir ju lite inspirerad. Den fina rabarberboken köpte jag under den veckan för något år sen. På Söndag kan man tävla med den godaste rabarberpajen på Yxtaholms slott. Ett litet utflyktstips till alla rabarber och pajälskare *ler*.

Ha det gott!
Kramar

Karin

16 kommentarer:

Anna-Malin sa...

hej karin!!

å, jag håller med. jag köpte den boken för flera år sedan och den är en favorit! bilderna är sååå fina! ja, och pajerna blir ju så goda :)

kram
anna-malin

Country Hill sa...

Oh vad den pajen ser smaskig ut!
Tack för tipset om boken!
Kram Lena

Kom Achterom sa...

yummi yummi
When can i come to see you and eat this lovely pay
OOOH i love rabarber hihihi is dutch!!
Have a nice week
Yolanda

Karin sa...

Mmmmmm, I'll bring the tea, so we can sit on your porch and eat your pie. Ans when the weather is still bad we'll go inside no problem :)
Nice!

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Den boken bara måste jag ge mig ut på jakt efter, älskar pajer och speciellt smulpajer men har svårt att hitta bra recept så brukar jag brukar oftast göra utan recept...

Vackra bilder nedan som alltid hos dig!!

Ha en fin dag vännen!
Kramar Linda

Michaja sa...

Maybe with this cookbook I will like rabarber :) It deinetely looks nice!
Have a nice day
Michaja

"M" sa...

Åg guuuud så gott! (jag är inte religiös) bara avundsjuk på alla som har stora fina rabarbisar i sin trädgård.....mina är så futtiga

Vit som snö sa...

Tack för tipset! Smulpajer är gott o alltid uppskattat o ett plus att dom är snabba att göra när det kommer oväntat besök:)
Kram Cilla

Elle sa...

Jag har också bakat en smulpaj idag! Jordgubbar och havregrynssmul! Mmmmmm, vad gott det är!

Ha en fortsatt skön vecka!
Kram Elle

alegni sa...

pajer är helt klart den bästa sortens bakverk. tror inte jag smakat en paj som inte fallit mig på läppen än!
ha det gott! kram
ingela

Gugis Pärlor sa...

Tack för boktipset! Jag har inte tidigare hört talas om den men pajer är goda och rabarbern har växt helt otroligt på en vecka... Så det är dags för en smaskigt god rabarberpaj!

Kram Gugi

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

äälskar också Paj av olika de slag!..tackar för köptipset!!

ha det gott!!
kram sanne!

Sanna - My Blueberry House sa...

Hej Karin,

Mmm ljuvligt! Tack för tipset om boken. Det är ju så svårt att komma på vad man mer ska göra med rabarbern än den vanliga smulpajen, kräm och saft. Men, tydligen går det även ha rabarber i maten fick jag höra av en vän. De hade blivit bjudna på fläskfilégratäng med rabarber i botten..?! Någon som provat?

Ha en bra dag,
Sanna

Millygarden sa...

Mmmm låter farligt gott!

Bra boktipps till gå bort-pressent!

kram Marina

ÅtervinnDen sa...

Hej Karin, tack för tipset om boken,
Själv har jag varit på Printz bageri på fransk rabarberkurs med Thierry,
Kul och lärorikt, och upp 2kg.

Jonglören sa...

Åh så gott det ser ut. Jag har just nu en bojkottning av socker så jag har inte ätit nåt sött (förutom frukt) på nästan två veckor. Blir himla sugen på smulpaj av din bild *skrattar*