söndag 16 maj 2010

Nässeltid...

Nässelsoppa är något jag alltid vill göra så här på våren. Det är så gott och dessutom jättenyttigt. Just nu serveras den på lyxiga restauranger till dyr peng, och tänk att den kan vi göra själva nästintill gratis.

Här ser ni min gourmetlunch häromdagen med nässelsoppa och en god surdegsmacka. Den är inte alls svårt att göra, det tar bara lite tid att plocka nässlorna. Så här gjorde jag den här gången.

Karin nässelsoppa

1,5-2 liter färska späda nässlor
1 liter vatten
1 tsk salt
1 msk smör
2 msk vetemjöl
1 hönsbuljongtärning
ca 1 dl vispgrädde

Rensa nässlorna och klipp bort de grövsta skaften. Skölj dem väl i kallt vatten.
Koka upp vattnet och saltet i en kastrull. Lägg i nässlorna och förväll dem i 10 minuter.

*Nu ska man egentligen sila av spadet (spara det) och låta nässlorna svalna lite innan man hackar dem fint. Sedan kokar man upp spadet igen och tillsätter buljongtärning och rumsvarmt smör och mjöl knådat till en kula och lägger tillbaka hacket*

Jag hoppade över det här och mixade nässlorna i spadet med min mixerstav. Sen tog jag idealmjöl utblandat med lite kallt vatten och rörde ner i soppan med 1 msk smör och buljongtärningen. Jag kokade upp det och blandade i grädden och smakade av med lite peppar och ev mer salt. Det gick snabbt och enkelt. Skillnaden blir en lite slätare soppa än om man hackar bladen för sig. Det är gott att klippa över lite gräslök och vill man så serverar man soppan med en ägghalva.

Nässlor är riktiga nyttoväxter. De är inte bara nyttiga att äta och torka till te utan jättebra gödsel i trädgården också. Jag gödslar alltid med nässelvatten, det känns bra både för växterna och naturen. Vill ni läsa mer om nässelgödsel, klicka här.

Hoppas ni alla haft en skön helg. Igår var det helt underbart här hos oss med strålande sol och 25° varmt mitt på dagen. Idag är det inte lika fint, men vi har en skön ledig dag till framför oss och bara det är ju härligt *ler*.

Njut av våren och det naturen ger oss. Ha en riktigt härlig dag!

Varma hälsningar

Karin

15 kommentarer:

"M" sa...

Har aldrig provat, men tänker tanken varje gång nässlorna växer fram..senast i går faktiskt.....

Pysselpalatset sa...

Nu ska det banne mig bli av.... jag ska ut och plocka direkt... I så många år har jag velat prova... Tack för att du sparka igång mig med ditt fina och behändiga recept... kram Jeanette

Norregård sa...

Hej!!
Sonen frågade här om dagen om inte vi kunde göra nässelsoppa! Tack för receptet;o)

Ha en bra dag!
Kram Malin

Karin sa...

Mums! Vi äter alltid nässlor till valborg. I år blev et frästa nässlor det var också jättegott!
KArin

Unknown sa...

Kikar in här för första gången! Och vad ser jag, min favorit nässelsoppa!!

Nässelpannkakor är så gott också:)

Kram Annaleena

Country Hill sa...

Helt rätt man behöver en spark för att sätta fart och ett recept så klart. Här ska plockas nässlor.
Kram Lena

The Secret Garden sa...

Ja visst är det bra att nässlorna är nyttiga också. Och vilken grön färg på soppan! Har faktiskt aldrig testat att göra nässelsoppa.

Vad kul att du gillade min blogg! :)

Karin sa...

I've neber tried it. Did it taste good? It's a strange clour :o)
Have a nice sunday evening.
XX

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!
Ja tänk att något så hemskt som nässlor faktiskt kan vara såå gott!!

Tackar för ditt recept!!

Ha en härlig söndag!!
Kramis Sanne

Anonym sa...

Kanske jag vågar prova ditt recept.... sonen plockar nässlor och leker att han gör soppa ute i regnvattnet...så nässlor finns det.
Tallriken var underbar, jag samlar på svart/vita gamla udda tallrikar, heter den ngt?
Vilken härlig pion-bild du visar i ett tidigare inlägg!!
Ha en bra ny vecka! Kram från Ulrika

Karin sa...

Hi dear Karin,
I do believe it's nice, and I've never eaten spinach soup as well. The only green soup I've eaten is what we call "erwtensoep" and it is made of peas.
I must confess that I am not a big soup eater, but maybe I'll come over and try it sometime :)

Huset utanför stan sa...

Å så gott det ser ut och så enkelt att göra! Det måste jag testa, tack för tipset! kram

Karin Lindström sa...

Hej Ulrika!

Tack för dina alltid så rara hälsningar. Jag har varit så dålig på att svara, men jag blir alltid lika glad när jag ser att varit här;) Prova att göra nässelsoppa, det är faktiskt inte alls svårt bara lite pyssligt att plocka dem. Men jag tar hjälp av min treåring. Han håller hinken och letar upp dem och jag klipper.

Jag tycker också det är då fint med udda svartvitt porslin och köper någon tallrik då och då. Den här står det Peking från Gustavsberg under och den är verkligen ovanlig och fin tycker jag.

Jag såg att du varit i Mariefred och handlat bröd hos Annas hembageri, vad mysigt. Då bor du inte alltför långt härifrån antar jag:)

Ha nu en fortsatt skön vecka. Idag är det ju underbart väder, jösses vad man längtar efter värmen nu!

Många kramar
Karin

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Förra våren så gjorde min gubbe nässelsoppa och det var första gången jag smakade. Och ja det är gott!!

Ha det fint, vi håller tummarna för fortsatt fint väder! Hälsningar Monica

Färjtorp sa...

Hej !!
Nässelsoppa har jag aldrig smakat, det verkar lite konstigt att äta nässlor ;) men är säkert gott iallafall! Kanske man skulle testa, det finns gott om nässlor på gården...

Härliga dagar vi har, vi har haft kring 22-23 grader senaste dagarna och det är helt underbart! Till o med kvällarna är ljumma =) man tror inte att det är sant!!!

kram Johanna