torsdag 29 maj 2008

Syrénblom i orangeriet


Idag tänkte jag visa lite mer bilder från vårt sk orangeri. Här inne förvarar vi inga växter utan här sitter vi vid lite festliga tillfällen när vädret inte är det bästa. Det var ett gammalt garage som vi aldrig använde, men vi saknade någonstans att kunna sätta oss om det blev lite regnigt eller kanske för myggigt. Min Man satte in gamla fönster och byggde ett långbord så vi kan sitta riktigt många. Sen har vi två långa kyrkbänkar, fullt med ljus och vips ett underbart ställe att sitta och mysa på.
På nästa bild ser ni hur det ser ut från utsidan. Garagedörrarna öppnar vi och utanför ställer vi grillen om vi bjuder på sån mat.



Här ser ni hur det ser ut innuti. Grus på marken och oisolerat, väldigt spartanskt men det är verkligen jättemysigt att sitta här inne i skymningen med alla ljus och goda vänner. Midsommar brukar bli en given dag, men det blir även fler tillfällen då vädret ju kan vara lite si och så.


Men idag är vädret verkligen underbart här hos oss, och det ska visst fortsätta!

Ha en riktigt härlig vecka och hoppas ni hinner njuta lite också.

Många varma kramar

Karin

22 kommentarer:

Tidsmästarinnan sa...

Hej du goa Karin!
vad härligt att få se, kan verkligen tänka mig att detta är en plats för skratt, prat och god sommarmat!
Hur kommer ni på alla bra idéer egentligen, och nästa steg är ju att utföra dem... ibland är det lite trögt hemma hos oss tyvärr :-)

Myyycket bättre än att ha en bil där om du frågar mig :-)

Kram på dig i sommarvärmen!
Susanne

Tvert-om-tanten sa...

For et flott sted å sitte på sommerkveldene! At det er enkelt gjør det bare finere, syns jeg.

Syns du har en kjempetrivelig blogg!

Klem

Mitt Egnahem sa...

Tack för titten! Väldigt vackert och lite "ruffigt-romantiskt". Bra idé! Är väldigt nyfiken på din butik o företag. Jag mailar dig när jag får tid...(om jag får) MVH Mitt Egnahem

Älfgärdet sa...

Blir bara mer & mer sugen på att få ett eget orangeri.... Svensk sommar KRÄVER ett!

Anonym sa...

Vilken superbra idé, synd bara att man inte har ett gammalt garage som ingen använder, annans hade jag härmat dig direkt..

Ljuva ro sa...

Underbart väder, det gillar vi! Så mysigt med orageri!

Living by Milla sa...

Hej Karin!
Ert orangeri är verklien helt underbart !! Vilken bra idé att göra om garaget, det tål att tänkas på..

Jag har njutit i dag av solen på terrassen mellan tvätthängning! :)
Hoppas du också hinner njuta!

kram Camilla

timelesshome annika sa...

Godmorgon
Jag tycker ert garage är helt super. Endel av oss går drömmer eller tjatar om olika projekt,men ni bara gör och allt blir så bra.
Kram Annika

me and alice sa...

Hej Karin!
Vad underbart erat orangeri är... En toppenide! Ett garage var väl onödigt!? *fniss*
Kan tänka mig att det är mysigt att sitta där med goa vänner långt in på småtimmarna med en filt runt axlarna... Vi har något liknande som vi kallar för uterummet. Det är gaveln på vår lada/carport...
Kram och ha det så skönt i det fina vädret.../Susanne

Kristin sa...

Hejsan!
Vad härligt ställe, superbra att kunna sitta lite både ute och inne samtidigt. Sådana platser tycker inte jag ska vara något annat än oisolerade och med grus eller plattor på marken... jag blir så sugen på att fixa något liknande här hemma (men vi måste ju hinna bygga färdigt huset först - det känns nödvändigt!!!!). Du har det så fint jämt, Karin!!!

Du undrade om stämplar; det är en omgång med alfabetet + siffror s k "foam stamps" som jag köpt från Panduro. Jag har använt dem till att stämpla på kort och papper med stämpeldynor, det här var första gången jag använde det till riktig färg och på annat underlag, men det gick ju bra. Man fick trycka av färgen från stämpeln på papper först bara, så det inte blev för kladdigt. Tror satsen med alla stämplar kostade 119 kr eller något åt det håller. Du får kolla på Panduro Hobbys hemsida! :-)

Jaha... nu ska jag till tandläkaren och dra ut en tand. Hur kul är det på en skala... och lagom till helgen också. Men det är väl lika bra att få det gjort, den är ett stort bekymmer så den måste väck. Hualialej. Har inte dragit ut någon tand på tio år, då jag tog bort två visdomständer. USCH.

Kram nu och ha en jätteskön helg, och NJUT av sommarvädret!

/Kristin

Anneli sa...

Oj, vad härligt...precis som jag också vill ha det - rått och romantiskt!!

Min första tanke när jag såg bilderna var just midsommarafton!
-Och vad driftiga ni verkar vara som ror i land alla era projekt!

-Jag har också en del tankar om vårt gamla, eländiga garage nere vid infarten...det är nämligen tegel invändigt, och då kommer min hjärna genast igång...:)

Kram på dig - nu ska vi bara NJUUUUTA av detta härliga väder, eller hur?!?

mysiga heestrand sa...

Vilken härlig blogg du har. Fin idé med garaget när man iallafall inte använder det. Vilken härlig bloggträff ni har haft. Rosendals Trädgårdar är ju underbart.
Ha en bra dag
Marita & Camilla i Heestrand

Anonym sa...

vilken superbra idé att använda det gamla garaget på det där sättet, jag förstår att ni har riktigt trevliga kvällar där :D

hemtrevnad marie sa...

Verkligen ett härligt orangeri!!
tjatar på min Gube om vårt magasin....fast jag vill ju ha både uterum OCH loppis/antikaffär/måleri där....hur nu det ska gå till....?!
Ha den härligaste av helger i sommarvärmen !
kram

Linneagården sa...

Vilket härligt & mysigt ställe att kunna sitta med sina vänner & ha det bra. Gott med grillat oxå... Ja, tänk snart är det ny månad, juni. Då börjar sommaren!!
Vi har haft en varm & skön dag, nu har jag verandan öppen & fåglarna kvittrar.

Ha en fortsatt trevlig helg.
Kram från mig /madelene

lottens vita och gröna sa...

hallå karin! vilket underbart orangeri, tänk att ha ett garage som aldrig används, och så charmigt, vilket undderbart ställe att mysa på när kvällen blir lite rå! ha det gott i värmen och lycka till med allt rörande butikens alla turer! varmkram lotten

Mjuka sa...

Åh så mysigt det ser ut!!
kram M

LantlivsAnette sa...

Åhh vilket härligt sommar rum !!
Ett rum som man kan längta till hela vintern..
Så är det med min veranda,jag längtar hela vintern tills jag kan sitta där och dricka mitt morron kaffe,höra alla fåglarna...
Nu är det en sån tid..jag bara njuter..solen skiner och det känns underbart att sommaren har kommit hit till oss också !
Jag ska snart iväg till jobbet,vi har ju öppet alla dagar,det blir ju så då man har butiken i en galleria..
Men nu först ska jag gå och sätta mig o äta frukost i verandan,ladda inför dagen..
Ha det så bra Kram Anette

Anonym sa...

Hej Karin! Det där är ju urmysigt ett sånt skulle jag med vilja ha. Så härligt att kunna få samla många
många till middag eller fest så. Snyggt med alla fönstren med. Kram Katta

Malin sa...

Hej! Vilken bra idé och gud vad mysigt det såg ut. Hoppas du har en skön helg! Kram Malin

Lilla Trollbacken sa...

Vad mysigt det ser ut. En härlig plats att samla vännerna på!
Ha en härlig helg!
kram
Gabrielle

Hannis sa...

Hej Vännen!
Men himmel så fint!!
Förstår att ni njuter av det!!

Jag skrattade med hjärtat när jag läste din kommentar.
Kan se dig röja runt samtidigt som dom kvällspigga små vill vara vakna=))

Min älskade Kråka förstår inte varför man måste sova när det fortfarande är ljust ute*Skrattar*
Blir en intressant sommar för hennes föräldrar =))

Hoppas du är ledig i helgen och får njuta av sol och mys//
Kram Hannis