fredag 23 maj 2008

Rabarberpaj med mandeltopping..



Idag har vi haft en härlig dag. Solen har hittat tillbaka och det har varit lite varmare. Efter en skön stund i trädgården åt vi en god middag med rabarberpaj till efterätt. Min goda vän Annikas syster Elisabeth Johansson har skrivit flera kokböcker som alla är väldigt härliga. En av mina favoriter heter Smulpajer. Den är fylld med mängder av goda recept och underbara bilder, jag älskar smulpaj så denna används flitigt.

Rabarberpaj är verkligen en favorit och hon har ett recept som vi gärna gör, supergott och lite nytt. Nedan kommer receptet!


Mandelsmulor

200 g mandelmassa, riven

150 g smör, kallt

1 1/2 dl socker

2 1/2 dl vetemjöl

Värm ugnen till 175 grader. Riv mandelmassan grovt och skär smöret i tärningar, blanda ihop mandelmassa, smör, socker och mjöl till en grynig massa. Fördela hälften i en pajform som mäter ca 24 cm och grädda ca 7-8 minuter. Ta ut formen ur ugnen.

Fyllning

4 rabarberstjälkar, medelstora

1 cm färsk ingefära

1/2 dl socker

1 msk potatismjöl

Skala rabarbern om den är grov och skär den i bitar, skala ingefäran och riv den fint och lägg rabarber och ingefära i en bunke. Pudra över socker och potatismjöl och vänd runt bitarna. (Här har jag tagit malen ingefära ibland, ca 1/2 tsk allt efter egen smak.) Lägg blandningen i pajskalet. Strö resten av smulorna över rabarberfyllningen och grädda ytterligare 25-30 minuter.

Serveras med något gott som vaniljsås eller glass. Hon tipsar också om jordgubbskesella till. Tag 2 dl kesella och 2 msk jordgubbssylt och rör ihop. Det ska jag prova nästa gång. Dagens paj blev i alla fall försvinnande god.

Ha en riktigt skön helg och lycka till!

kramar

Karin

23 kommentarer:

Marie sa...

Här har det också varit varmt idag, riktigt härligt! Vackra bilder och pajen ser jättegod ut! Tack för receptet!

Trevlig helg!
Kram Marie

Malin sa...

Hej hej ! Det receptet får jag prova om nån månad, här har inte rabarberna hunnit kommit upp så mycket ännu, eller dom är kanske 5 cm långa =) Trevlig helg du med ! Kram Malin

timelesshome annika sa...

Jag älskar rabarberpaj.Sjäv sitter jag och letar räkneverk till min blogg .Jag sa att jag skulle sluta hålla på med "bloggen" för ikväll men det här är beroende framkallande.Tack för alla tips jag behöver din hjälp igen.Tills dess får jag njuta av dina bilder och alla tips.
Godnatt...kanske Annika

Zizzi sa...

Ser jättegott ut! Jag har en liten tävling på min blogg, titta gärna in till den. Kram cissi

Lea sa...

Åhååå det där lät ju helt underbart!
Idag har vi nästa flickas stora dag - 2 år, så det blir andra bullar :-)
En annan dag ska jag prova på den där pajen.
Hoppas att solen lyser över er idag här är det redan underbart kl 0700...jag väntar på att lilla tjejen ska vakna...hm brukar det inte vara tvärtom..
Ha det bäst!
/Lea

Hannis sa...

Solen har äntligen hittat till Uppsala!
Sitter just nu med kaffe och dator på balkongen=))

Det där såg gott ut.
Ska göra rabarberpaj i kväll,kanske ska prova nåt nytt för en gångs skull=))

Önskar dig en fin helg med familjen/Kram Hannis

Anneli sa...

Hej!

-Den där boken blev till en storfavorit även hos oss i somras...så härliga bilder att man bara måste pröva allt...(och boken hittade jag i din butik förstås;))

Ha en skön helg!
K R A M

Anonym sa...

Åh, jag skrev just inne i annan blogg oxå att rabarberpaj är bland det bästa som finns!

Living by Milla sa...

Hej vännen !

Det har varit underbart väder, hoppas det håller i sig! Törstar riktigt efter sol och värme nu..

Den där pajen verkar väldigt god, riktigt smaskiga bilder du bjuder på !

Åhh, vad kul med bloggträff, önskar jag kunde följa med men det är väl försent nu !

Ha det såå trevligt!
kramis
Camilla

hemtrevnad marie sa...

Jag älskar mandelmassa och rabarber, så detta måste jag testa!!
Tyvärr har jag ingen rabarber i denna trädgården...men det får man väl råda bot på.....
ha en härlig Mors dag....själv får jag hit min Mor och far..samt Mormor på kaffe....
Sen ska 10-åringen spela fotboll i em .
Guben min är ju på Solvalla....så jag blev uppvaktad i fredags!
kram

MODERN COUNTRY sa...

For noen utrolig deilige bilder! Blir så fristet selv til å diske opp med noen ekstra godt :) Her er det også herlig solfyllt, så nå skal jeg straks sette meg i solveggen med kaffe og prate med min søster.
Ha en riktig så fin dag!
Klem

Kristin sa...

Mmmmm Karin, det låter som en toppenpaj!!! Jag är en riktig pajoman, den här ska jag definitivt prova vid tillfälle! :-)

Hoppas du har en skön mors dag och får lite uppvaktning!

Kram från Kristin

Kathys Home sa...

Mmmm så smarrigt det där receptet verkar, det måste testas...Tack för en trevlig dag idag i solen. Tänk jag har inte varit inne på din sida förr men jag kommer försås igen nu när jag träffat dig..kul tycker jag. Ha det gott//kat

H A N N A S - F O R M sa...

HEJJJJ Karin!

Så roooligt det var att ses! Vilken härlig träff...jag har inte riktigt hunnit smälta alla intryck ännu, det är ju så underbart vackert på rosendahl.

Hoppas att vi snart kan ses igen!
STOR kram!!
Hanna

lottens vita och gröna sa...

hallå karin!

vad roligt det var att få träffa dig och de andra härliga bloggisarna! vilken dag alltså, massor av goa inryck att leva länge på, hoppas att vi snart ses igen! varmkram lotten

Anonym sa...

Jag kan bara hålla med Lotten, Hanna och Kathy. Det var roligt att träffas idag.Du var så glad och lättsam så det blev så trevligt så. Kände mig lite smått förvirrad på väg därifrån efter alla möten men nu har jag samlat mej.Ha det så bra, kram Katta

Lyck-Annas sa...

Gud, så smarrigt!
Jag känner redan den sträva eftersmaken av rabarber i munnen...
Härlig blogg!

an angel at my table sa...

Hej Karin,

Tack för idag!! Det var jätte trevligt att träffas! Detta måste vi göra om!
Hoppas att vi ses snart igen, ni bor ju inte långt från mig!

Kram

Mari

Evelinas hus sa...

Hallåj,
Vad kul det var att träffa dig du glada kvinna!
En riktigt bra dag som jag kommer minnas länge. Hoppas vi kan göra om det.
Kram Caroline

Ann-Catrin sa...

Hej karin!!

nu hittade jag ju till din blogg oxå.. tack var den mysiga bloggträffen igår... så kul det var att få träffa alla på riktigt!!
Undebar blogg du har... och tusen tack för igår!!
Kram A-C

Radhusdrömmar sa...

Vad kul att äntligen få träffas!!!
Så roligt för det känns som man kände dig redan innan :-)
Synd att vi inte hann prata mer. Tiden gick fort. Men vi ses säkert snart igen.

Kramar Johanna

Tidsmästarinnan sa...

Hej min nya vän!

Oj vad kul att få träffas igår!!
Jag tror jag hade kunnat sitta kvar och prata hela kvällen med :-) Det känns som att vi var ett helt gäng gamla kompisar som sågs!

Stor kram på dig, hoppas vi ses igen snart!
/Susanne

Anonym sa...

Åh! Lyllos Dig som har en affär i Mariefred! Jag vill komma och hälsa på i sommar! :-)