onsdag 20 maj 2009

Lily of the valley..


Convallaria majalis


Liljekonvalj, finns det något ljuvligare? Doften väcker starka minnen i alla fall hos mig. Morsdag, skolavalutning och min mormor Lilian som hade doften som parfym när jag var barn. Man kände på långa vägar att hon kom för hon tog lite väl mycket av de dyrbara dropparna på sig *ler*.

Den här buketten hade min mamma med sig från backen där jag alltid plockade liljekonvaljer när jag var liten. Nu står den på min veranda och sprider en underbar doft!

Hoppas vi får en härlig vårhelg med mycket sol och vackert väder!



Många kramar

Karin

Follow Karin Lindström

28 kommentarer:

becca sa...

Vilken bukett, förstår att det luktar underbart hemma hos dig nu, här hos oss har dom inte börjat blomma än, väntar.

Ha en bra helg, kram Rebecca.

Radhusdrömmar sa...

Liljekonvalj är ju så underbar, söt att titta på och doftar ljuvligt. Jag har en tvål i badrummet som är med sån doft och jag brukar gå in där och bara sniffa på den ibland....

Hoppas att du får en underbar helg!

Kram Johanna

Susanne sa...

ja jag känner doften ända hit..Nånstans i mitt minne minns även jag den parfymen,men inte vem som hade den..Gick just o hämta posten o nu dofta det härligt,,Trots att jag nu råkat få min dotters förkylning..Kram till dagen

Lallis - liv och leverne sa...

Det är verkligen underbart med liljekonvaljer:)
Kram Lallis

Vit som snö sa...

Du har rätt, det är nog bland det ljuvligaste med just liljekonvalj!
Såå vackra och såå underbart doftande! Härligt att mötas av den buketten när man kommer hem!
Min mamma hade det i sin brudbukett. Men det har jag ju bara sett på bild, det var före min tid.
Ha en skön helg!
Kram Cilla

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Karin!
När jag ser din bukett kommer doftminnet igång:UNDERBART!
Ha en skön helg,
kram Maria

Lauras gård sa...

Vad underbart! Det är nog min favoritblomma. Den doftar ju underbart! Så de har redan slagit ut hos dig. Jag måste upp i skogen i helgen och spana hur långt de har kommit här. De brukar blomma i början-mitten av juni. Vi hade lilekonvaljer på borden då vi gifte oss. Kram Stina

Lilla huset på prärien sa...

Oj, oj, oj vilka härliga liljekonvaljer! Det var annat än min lilla fjuttiga bukett *ler*. Så många! Vilket häftigt ställe hon måste ha att plocka på.

Ha en skön helg!

Kram Jenny

STENLYCKA sa...

Ja känner igen det där med parfymdoften jag hade också en bekant som alltid doftade mer än vad som var behagligt.
Nu måste jag gå till min konvaljebacke och plocka dessa underbara blommor.
Ha en skön helg!
KRAM

Camilla Alvén sa...

Ljuvligt med liljekonvaljer!
Hoppas att du får en härlig långhelg
Kram

Majas skafferi sa...

Hej! Perfekt vas till en liljekonvalj- bukett! Vi har liljekonvaljer i trädgården på ett ställe, jättefint, men de "tar över" lite väl mycket och därför får jag rycka bort en hel del varje år! Ha en trevlig helg!

Färjtorp sa...

Ljuvlig bukett!!
Hoppas att mina växer till sig, de är ju helt underbara!

Trevlig helg på dig!

kram johanna

Ullis/Leva på landet sa...

Liljekonvaljer är ljuvligt. Förknippar dem alltid med skolavslutning. Här får vi vänta ett tag till innan de slår ut.
Ha en bra helg!
Kram Ullis

pysseltanten sa...

Visst e de underbart med liljekonvaljer?!
De doftar härligt o e så himla sööta!
Ha en bra kväll!=))
Kramizar Git

Lissboden sa...

Hej Karin!
Vilka underbara liljekonvaljer!
Jag har också fått dessa blommor aV min kompis Britt. Visst är det härligt!
Ha en trevlig helg!
Många kramar från Maria

Birgitta sa...

Vilka ljuvlig liljekonvaljbukett. Jag tänker genast på skolavslutningar för längesedan. Det dröjer minst 2 veckor till innan de blommar hos mej.
Vad mycket fint du har på din blogg. Det är så roligt att få strosa runt och njuta av allt utan att jäkta.
Ha en skön helg och njut lite.
Kram Birgitta

Blåbärs och smultronstället sa...

Vilken underbar bukett med liljekonvaljer. Min dotter fyller år den 6:e juni, så hon brukar få en bukett då. Får se om de blommar även då. Det växer i skogen mitt emot vårt hus. Ska kika där i morgon. Ha en fin helg!
Kram Susanne

Elisabeth, anyhow.se sa...

Nästan lite nostalgisk stund blev det nu, min mamma älskar också den blomman - så jag och min syster plockade på som gelate när vi var små till morsdag! Och du - doften!
MYS!

Ingalill sa...

Åhh, vilken härlig bukett!! Riktig sommarkänsla, och vilken doft!!! Här är det läääänge kvar innan dom blommar, jag får njuta av din bild så länge..Ha det gott!!!

Våglyckan sa...

Heelt underbar! Jag älskar dom där buketterna. Luktar så ljuvligt. Vasen som dom står i är också jättefin.
Ha en bra helg!
kram från mig
/maria

hagagården sa...

Men vilken underbart stor bukett med liljekonvaljer,måste dofta ljuvligt.
kram
ninni

rosenskära sa...

Flickorna och jag ska upp till skogsbrynet ikväll och plocka en bukett till mannen i familjen som fyller år imorgon. Min farmor hade någon gammal flaska i badrumsskåpet som vi brukade få lukta på när vi var där, den var säkert alldeles för gammal för man fick nästan ont i huvet efteråt...

Nu ska jag lägga mig på soffan och vicka på tårna en stund, dagen har varit lång...

Stor kram/Lena

gamla skolan sa...

Liljekonvaljer är så vackert , jag har några i trädgården men jag tycker det är synd att plocka dom , eftersom dom är så få ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Lilla Trollbacken sa...

Mmmm så ljuvligt. Känner hur det doftar ända hit!!!!!
Verkligen vackert!
Kram
Gabrielle

Everyday living etc. sa...

Ja, visst är det något speciellt med liljekonvalj, så underbara o vackra. Visste inte att de redan börjat blomma. Ha en underbar helg!

Vänliga hälsningar Linnéa

Marie Glader sa...

Vilken vacker bukett, jag gillar också liljekonvalj. Vilken trevlig blogg du har!

Lily of the valley sa...

Nej, det finns inget ljuvligare :D
Underbar bukett...
Ha en skön helg
Kram Lily

Linneagården sa...

Så enkelt & fint Karin.
Ha en jättebra kväll.

Många kramar från mig /madelene