onsdag 10 mars 2010

Kineseri...

Hej på er alla! Vilka ljuvliga dagar vi har, eller hur! Det droppar från taken, fåglarna kvittrar, solen strålar och jag har fått vårkänslor *ler*.

Jag har hört att om man har mer än tre av något så samlar man på det. Jag vet inte om man kan kalla det samlande, men jag har en svaghet för kinainspirerade saker med körsbärsblom och fåglar. Jag dras till de ljuva färgerna och vackra mönstren. Chinoiserie kallas den stilen som var mycket populär på 1700-talet i Europa och Sverige där den kallas kineseri.

I vårt trapphus på övervåningen har jag gjort lite vårfint och samlat mina chinoiserier *ler*. Soffan fick några nygamla kuddar och på tavellisterna på väggen ställde jag olika tavlor och saker som jag tyckte passade. Det blev en jättetrevlig hörna som alla i familjen genast börjat använda. Här är det ljust och fint sent på eftermiddagarna och vi sitter gärna och läser eller slumrar här en stund.

Sixten vår njutningsfulla katt har också fått en ny favoritplats ;)
Den fina kudden han ligger mot kommer från Susanne Schjerning. Hon gör underbara mönsterkombinationer, ljuvliga kuddar och har inspirerat mig mycket.

Tycker ni att det är mycket tavlor hos mig beror det på en bieffekt från mina stramaljkuddar. I jakten på broderier hittar jag alltid andra intressanta tavlor som liksom bara ropar att få följa med hem. Därav alla collage på mina väggar just nu *ler*.

Jag önskar er en fortsatt ljuvlig vecka!
Många soliga hälsningar,

Karin

I am so happy for the sun and want a more springlike feeling in our home. Right now I have a passion for Chinoiserie and love pale colours, cherryblossom and birds. I have put together some things that I´ve been collecting and made a very cozy corner in our "stairwell" upstairs.
Here has our cosy cat Sixten found a new favorite place:)

Tillägg lunchtid den 10 mars!


Solen verkligen strålar idag och jag sitter just nu på uthustrappen och skrattar åt mig själv. Jag har de senaste veckorna dragit en repa varje dag på skidorna här ute på våra åkrar. Det är så skönt att komma ut i solen och glida fram!!! Nu kan jag ju erkänna att jag har världens äldsta skidor och här är det fullt med snö så det blir mest att "trampa" sig runt i spåren men det är lika skönt det. Idag bara måste man ju var ute en stund så jag hoppade i skidbyxorna och pjäxorna och drog iväg. Väl ute på åkern inser jag hur roligt det måste se ut med en skidåkare i grön basker, vanlig jacka, skidbyxor och klänning fladdrandes runt benen. Jag fick så brått så jag drog bara på mig byxorna under den klänning jag har på mig idag. Det är ju tur att man bor på landet, eller man kanske ska se det så här. Nu har jag nog bott lite för länge ute på landet, jag har visst helt glömt bort att tänka till innan jag går ut *skrattar*.

Kramelikram!

28 kommentarer:

Anjas Hill sa...

Nu måste jag bara få hälsa Sixten från Maija och Wille plus mig själv, den ödmjuka kattjänaren som inser att inget är för fint för en katt....;))!/Anja

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Tack för den lektionen, vad kul det är att få lära sig något nytt! *ler*

Ljuvliga bilder och en väldigt söt kissekatt ni har!!

Kram kram

Karin sa...

YES, three or more is a collection, so you have several of them in your house *smile*
I'm in love with the pillow, great collors. I will check your link.

Have a nice and sunny day!

Love, Karin

Lauras gård sa...

Vilken fin samling du har av kinesiskt! Jag samlade själv kinasaker i tonåren. Tycker det är så vackert. Kram Stina

Lauras gård sa...

Er sovrumstapet är ju underbar! Jag tror att jag har mycket från min samling i någon av alla ouppackade kartonger sedan flytten till Uppsala för nio år sedan... Hela mitt gamla liv i kartonger... Men jag har börjat röja i förråden. Kram Stina

Penseldraget sa...

hej
härlig tavelvägg älskar oxo de lite asiatiska speciellt körsbärsblommor =) så söt liten sixten =) nu ska jag ut i solen o njuta lite...härligt
kram pia

Lotta MayaLee Photography sa...

Blev så full i skratt när jag såg ditt inlägg idag! Jag har också bloggat om samlingar :-)

Det är väl härligt att inte behöva tänka på hur man ser ut! Tänk så mycket annat kreativt man hinner med då! :-)

Ha en fortsatt skön dag!

Elle sa...

Dina pjäxor påminner om de jag hade som barn...*ler*
Vilken fin samlingshörna du har! Hos mig är det inte lika perfekt idag...vågar du bli utmanad?
Ha en fortsatt solig dag!
Kram
Elle

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hejsan Karin!
Vilken underbar vårvinterbild på pjäxorna. Jag kan se dig framför mig flängandes runt åkrarna: bonden måste nog tycka att det är typiskt "statsfålk"..;-)
Men det är ju som du skriver själva vitsen med att bo lite mer avskildes, att man kan göra sådär utan att behöva höra det varje dag i busskön.
Underbar soffhörna du har fått till. Jag förstår att ni trivs där. Nu undrar jag bara var du har köpt det underbara överkastet. Är alltid på jakt efter fina vita överkast...
Många kramar till dig i solen min vän,
Maria

Emelie Berger sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vintage House sa...

Jag föll direkt för den underbara kudden. Kan se dig framför mig underbart härligt det låter att vara ute och åka:)
kram
sandra

Tulipa sa...

Vilken skön syn det måste varit!Du gav en så målande beskrivning så jag såg dig glida fram där med klänningen fladdrande runt benen och baskern på topp i solen..*ler*...

Jag vet ingen annan som har en så vacker kuddsamling som du Karin!!! Det är en fröjd att få ta del av din personliga vackra stil!

Stor kram Mariette

Moa sa...

Dina kineserier är såå vackra och ljuvliga och helt rätt så här på vårkanten.. både vad gäller stil och färg. Skrattade lite tyst här för mig själv när jag läser och skidåkaren i basker och klänning.. en syn för gudar.. hehe.. Ha det gott/Moa

Emelie Berger sa...

Hej! Lämnade en kommentar förut men kom på att det nog lät väldigt konstigt...men jag vet inte!=) Haha!

Aja, härligt med klänning och basker till skidåkare i alla fall - det vill jag ha sagt åtminstone!
Och inspirerande tavelhylla♥

/Emelie

Marie Elisabeth sa...

Underbara kuddar och sååå vackra bilder !

Kram

Marie

Lovely Home sa...

Hello Karin (:
I also like the delicate and pastel colors with floral motifs
Your bags are very fond of me are Its elegant
Thank you for visiting my blog and the sweet comment
I greet you warmly ((:
Patricia

Mia sa...

Jammen hadde du stil, der du gikk på ski i den habitten!!! *smiler*. Men man må jo passe på og nyte dagen, om så det blir en aldrig så liten skitur i kjole og skibukser! Jeg for min del har tilbragt en del tid på "hønseterrassen" min, med garn og heklekrok i hånden... om myst mot solen. Deilig.

Nydelig var det også med kineseri og alle de vakre bildene dine. Skjønner godt at du er fristet til å ta med deg slike vakre bilder fra loppis. Og så gjør de seg så godt på veggen hos deg.

Anonym sa...

åh vilka fina kuddar! Gillar också körsbärsblommor så mycket, fast jag har inte samlat på mig så mycket som du ;)
Förstår att Sixten gillar det där i soffan! :D ser skönt ut!

Kram pernilla

Michaja sa...

You have made yourself a lovely corner. I love your pillow. So beautiful. And your cat looks like mine.

Xini Björnmamman Does Thailand sa...

Hej!
Härligt!

Så mysigt det ser ut i trapphuset, inte konstigt att söte Sixten gillar läget ;).

Önskar dig en trevilg kväll!
Xini Björnmamman

Karin sa...

Haha Karin, you said you did not understand the translation of my post oday. I'm busy answering 7 questions this week, and today's question was, wherefor can we wake you up in the middle of the night.
George.....*sigh*
Bye!

Unknown sa...

Ja, det var då verkligen tur att du inte bodde i stan, för här hade dylika påhitt inte gått för sig:)
Att inte tänka på hur man ser ut är väl närmast en dödssynd här, en otroligt jobbig dödsynd dessutom, suck.
Du den däringa körsbärsblommskudden var allt en riktig liten pralin. Är ju lite svag för ljuvliga blomstermotiv.
Tror jag ska kika in på den där sidan du tipsade om.

Ha det nu så himla mysigt ikväll.
Camilla

Camilla Alvén sa...

Åh Karin, jag gjorde precis samma sak förra året under måndadsbilden, råkade radera hela listan på deltagare och fick ett himla jobb med att lägga in alla länkar igen.
Ha det bra
Kram

Karin Lindström sa...

Hej Emelie!

Tack för din hälsning, jag blir alltid lika glad;)

Går det bra på praktiken? Ha en fortsatt härlig vecka!

Kram
Karin

Karin A sa...

Åh så underbart vackert Karin! Jag bara älskar er mysiga hörna, den vackra kudden och alla dina härliga bilder/tavlor. Helt i min smak!

Det låter härligt med skidåkning också. För min del har det bara blivit ett par turer men vilka turer sedan. Nyttigt, energigivande och vackert.

Ha det gott!
Kramar Karin

Lissboden sa...

Vad fint du har med alla dina vackra tavlor och kuddar förstås. Du är så påhittig och fantasifull.
Kul att det är fler som uppskattar snön i år och drar en repa på skidorna. Det spelar mindre roll hur man ser ut men visst är det härligt nu när solen skiner och ljuset är så fantastiskt.
Ha en mysig helg!
Kram/Maria

Elle sa...

Vet inte om jag var på din lista, eller kommer att hamna på den, men det vore kul om du kollade förbi hos mig iallafall ibland...*blink*
Idag har jag ett inlägg om tyska MÄN...kanske intressant...eller kanske inte...jag vet inte riktigt om de är så intressanta, de tyska männen. *fniss*

Jag kör utan listor, för att jag inte heller fattar mig på det hela. Är duktig på att gå andra bloggare på nerverna ändå!*ler*

Ha en skön dag!
Kram Elle

Elle sa...

Tänkte faktiskt sätta in en bild på två öldrickande fotbollfans, men tänkte att det blir lite för mycket av det goda! *ler*
Korv hade jag ju häromdagen, vill ju inte bli för tjatig...

Kul att höra att du ofta kommer förbi hos mig! Jag är en flitig besökare även hos dig (men det har du nog märkt redan...)

Kram Elle