måndag 1 mars 2010

Lantkök...


På en tråkig vägg i vårt kök satte jag upp smala tavellister för några år sen. Det är något jag inte ångrat, det är verkligen trevligt att ha kokböckerna stå här. Alla böcker är ju så vackra idag och dessutom blir det lite lättare att bläddra i dem och få lite inspiration. Det är ju inte varje dag man spritter av idéer till middagen;)


Idag har jag tagit modet till mig och fotat i köket ;) Jag visar inte ofta bilder härifrån, vårt kök är inget att skryta om direkt. Det är både litet och dum planlösning som det ofta är i gamla hus. Och som husets hjärta så är det alltid rörigt och något på gång härinne. Dörren som står lite på glänt är vårt skafferi.

Vi har ingen matplats här, vi äter alltid i matrummet som ligger precis intill. Ja, eller rättare sagt så äter vi nästan alltid ute på vår härliga veranda sen den blev till. Den gamla skolbänken har fått komma in igen från uthusen. Den tar ju rätt stor plats, den är för två barn men nu har vi haft den ett tag i köket. Stressiga mornar äter barnen frukosten här. De sitter också gärna här och ritar mm när vi lagar mat så fördelarna överväger nackdelarna.


Under den nedersta tavellisten sitter sådana krokar som brukar sitta under hatthyllor. Det är perfekt att kunna hänga upp diverse saker, b la hänger här några av mina vintageförkläden. Jag kan bara inte låta bli att köpa när jag ser dem. Ofta är de hemsydda i härliga vintagetyger och i kvinnliga, kreativa modeller. Hemmafruarna var chica när de donade *ler*.


Den här kaninen är inget påskpynt och ingen leksak utan en underbar théhuva från anne-claire petit. Bakom den hänger en annan underbar théhuva från White Sense. De fick vara med för att båda är precis typiska Karinsaker. Jag är totalt "schizofren" i min inredning och gillar på tok för många saker och stilar. Men det är så jag är och det blir ju oftast bra tillslut *ler*.

Ja jösses, idag har jag verkligen blottat mig så jag avslutar med en helhetsbild på denna delen av köket *skrattar*. Här skymtar ni arbetsdelen med valnötsskiva och köksön med marmorskiva. De få gånger jag visat köket får jag alltid mejl och frågor om golvet. Det är lagt med grå och vita plattor i något som heter kvarts vinyl. Nu var det över tio år sen så de kanske inte alls finns idag.

Ute är det snökaos, det både blåser och snöar för fullt idag. Fy, nu har till och med jag tröttnat. Det trodde jag inte jag skulle säga, jag har verkligen glatt mig åt den här vintern men nu när det är Mars så kan det gott vara slut. Hade tänkt visa er en enkel enkel bild på en blomma idag, men i det här vädret behöver vi väl lite mer inspiration än så. Jag blev så glad när jag kollade min besöksräknare idag. Jag gör det sällan, tycker inte det är så viktigt men igår var ni nästan 1000 stycken som kikade in hos mig! Sist jag kollade var det runt 450 stycken så det är ju klart att jag blev jätteglad! Hoppas nu bara jag inte skrämmer bort er med bilder från mitt "spretiga" hem *ler*. Ni är i alla fall varmt välkomna tillbaka, nu när jag så här modig så kanske jag vågar fota fler ställen jag inte visat tidigare i vårt hem;)

Ha det bra i snön, kör försiktigt så ses vi snart igen!

Varmaste hälsningarna,

Karin

Our kitchen is the heart of our house, here is often messy and something going on. In the old schoolbench our kids often eats breakfast and they like to sit here and draw when we cook. I have arranged cookbooks on pictureshelves for inspiration. They are both beautiful to look at and it is so convenient to easily look in them. It is not always the ideas for dinner comes flowing ;)

The red bunny is not an Easter decoration, but a wonderful tea-cosy. It is also the lovely white quilted one hanging behind. They are both so typical Karinthings. I am total "schizophrenic" in my decor, and like far too much different things and styles *smile*. My translation isn´t the best but the google one is even worse. At least you can understand a little of my text;)

45 kommentarer:

Viola sa...

Hallå där, vilken tur att jag tittade i idag och fick mig ett så bra tips..har satt upp tavellister i butiken till brickor och tavlor och vad fiffigt med krokarna..hoppas allt är bra med dig och de dina, här har vi haft snöblask hela dagen inget vidare att ta sig in till stan idag, ha en bra dag, kram

Penseldraget sa...

hej
ja fy för detta snöande...nu räcker de faktiskt =) tycker ditt kök är toppen fint och härligt lantligt...så skönt med ett så stort skafferi..smart med hyllorna helt rätt att visa dom vackra kokböckerna..ha en skön dag trots snöstormen =)
kram pia

Tulipa sa...

Hej Karin!
Hur kan du säga så om ditt underbara kök, det ska du vara så stolt över! Det är jääättefint, personligt, lantligt, det har ju allt tycker jag!!

Älskar också många stilar, så jag kan också känna mig lite schizofren ibland, jag har ett ben där och ett annat på annat håll...*hihi*, men det är väl så man skapar sin egen stil!

Stor kram Mariette

Lauras gård sa...

Ditt kök är absolut inget att skämmas för! Jag tycker det är jätte fint med pärlsponten och skafferiet. Skolbänken verkar toppen där eftersom ni inte har något bord. Vårt kök är också ganska litet och väldigt slitet med 70-tals inredning...

Så många besökare du har! Inte konstigt du har en underbar blogg och verkar vara en härlig människa! Kram Stina

Vintage House sa...

Älskar kokböcker och det är så kul att ha dem framme. Vi har tyvärr inte så mycket vägg, men ditt blev så jätteläckert.. Köket är inte dumt alls, härliga skolbänk.Har oxå en i garaget men inte så stor..
ha en ljuvlig dag och kul att det är så många som besöker dig..
kram sandra

Körsbärshöjden sa...

Du har ju ett toppenfint kök :)
Ser så mysigt ut...
Visst är det härligt med kokböcker, kan aldrig få för många :)

Ha en fin dag
Eva

Unknown sa...

Jaha, du, här är en till som är schizofren till läggningen. Vill också ha ALLT, det slutar med att det blir svårt att få till den där viktiga röda tråden.
Men tycker ditt kök är ju en dröm, gillar gamla dåligt planerade och charmiga kök i alla fall att titta på. Har ett själv men det är inte lika kul att jobba i dem;)
Många kokböcker är ju så himelens vackra och förtjänar verkligen en plats framme och det har du ju gett dem.
Ha det bra.
//Camilla

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Ditt kök är verkligen inte att skämmas för!! UNDERBARA färger... Känns som färgskalan är rätt så genomgående med ditt övriga hem :)

Älskar pärlsponten och vad kul att mycket av det gamla lantköket finns kvar med skafferi o allt! När vi köpte vårt hus hade förra ägarna satt terracottafärgat klinker på hela väggarna och satt in ett modert körsbärskök, stämde inte alls i stil med huset. Så när vi ändå var i farten med renoveringen så byggde vi ut eftersom köket var vääldigt litet. Gamla kök är charmiga men kanske inte så praktiska alltid på den lilla ytan.

Ett skafferi skulle jag också vilja ha, dörren och dörrhandtaget är väldigt vacker!

Jättefint på tavellistväggen med receptböcker, vackra förkläden o allt!

Kram kram

Designe sa...

Jag tycker ditt kök är underbart och charmigt! Gillar den gamla pärlsponten, ditt rutiga golv och charmiga dörr till skafferiet! Och..dina hyllor med trevliga böcker och fina burkar! Så härligt med en tvåmans skolbänk i köket!
Hoppas du får en bättre dag imorrn! Kram :)

Michaja sa...

nice colleaction of books you have! And what a lovely kitchen.
Have a nice week

Elle sa...

Jag vet inte vad du har för problem med ditt kök, det är ju jättecharmigt! Skulle gärna vilja se mer av det!
Jag håller också på att orientera mig i olika stilar, vet ibland inte vem jag är...så lösningen blev ett nybyggt hur i "modern lanthusstil" en salig blandning!

Det där med tavelhyllorna är en sak jag kollat på ett tag och vid nästa ikea-besök ska jag slå till! Jättefint!

Trist att ni dras med snön fortfarande...jag har haft storm och idag ösregn.
Ha en skön dag!
Kram Elle

millandante sa...

Så glad över att du vågar blotta dig... hihi...!!!:) Du har ju av denna glimt ett helt ljuvligt kök, personligt och med så fina detaljer, så inspirerande om du bara visste...!!!!
KRAM

STENLYCKA sa...

Det köket var väl inget att skämmas för. Det ser ju helt underbart ut. Gillar panel på väggarna, dörren till skafferiet golvet, ja allt som du visar och hyllan för böcker var bara så bra. Du är en pärla på det där med inredning, inte konstigt alls att du har så många besökare. Jag är en bland alla dess som älskar din blogg.
Ja, snön den vräker ner här....det där med VÅRMÅNAD....går jag aldrig på en gång till....jag är så besviken på almanackan.
Kram Raina

liven sa...

Hvilken fine bilder fra ditt kjøkken!!
Så heldig du er som har et slikt stort rom....med plass til masse!!

Ønsker deg en flott mars måned Karin

Jolanda sa...

I understand it very well. The pictures are beautifull, what a superkitchen!! Greetings Jolanda

MiA sa...

Åh ja, visst är det snyggt med kokböckerna så! Det hade jag också förut i gamla huset - nu har jag inte någon vägg till det...

Ha det gott!
MiA

Susanne sa...

Man blir nog lätt hemma blind tror jag..När jag ser ditt kök ser jag bara nått helt fantastiskt fint!! Tycker det är helt underbart..massa fint att njuta av ..Kram Susanne

Maliva`s verden sa...

Hei....utrolig koselig kjøkken du har...og med masse flotte detaljer. Hyllene med bøker også,me like;o) Takk for titten..vil gjerne se mer. Klem fra Maliva

Karin sa...

Hi Karin,
You need not be a shamed for this kitchen, it's very cosy. And of course it does not look this tidy on a normal day. We all tidy up before we take the pictures for our blog *smile*.
I like Anne-Claire Petit also, have a few things of her, good idea for an easter post....we'll see.
Nice idea to place your books that way, mine are only to be seen sideway's (like normal). This way you'll get hungry mmmmm.
Untill next time, Love, Karin

Majas skafferi sa...

Hej! Det är inget "spretigt" över det här köket! Skitsnyggt är det rätta ordet, Karin! Det är därför din besöksräknare tickar på,ni har ett väldigt fint hem! :)
Gillar ALLT!
Ha det bra!

Lundagård sa...

Köket är inget annat än UNDERBART, ert hem är underbart, njuter alltid av hemmabilderna du visar! Tack!

Emelie Berger sa...

Hej Karin!
Blogga på du - det blir så bra så!

Tar alltjämt vägen förbi dig blogg när jag går ut på internet♥

Ha en mysig mars-vecka!
/Bergers Byrå-Emelie

Lotta MayaLee Photography sa...

Jag tycker köket ser jättemysigt och personligt ut!
Och så snyggt o smart med hyllorna som visar upp kokböckerna :-)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Neimen Karin, ditt kjøkken ser ultrakoselig ut!!
Så herlig med bøkene i hyllen og ellers er jo alt veldig personlig og bærer din sjel. Finere kan det ikke bli!

Klem

Vit som snö sa...

Snyggt att ha sina vackraste kokböcker framme! Ser att vi har många lika:) Tycker ert kök ser hemtrevligt ut. Det ska ju vara ett rum att leva i. Att ha en gammal skolbänk där var en fiffig idé!
Kram Cilla

kardemumma sa...

Fortsätt att vara spretig. Jag fullkomligt älskar din stil! Det är totalt befriande med människor som inreder och följer sitt hjärta!
Jag önskar att fler kunde vara lite "schizofrena" emellanåt :)
Stor kram

LantlivsAnette sa...

Snälla goa du..jag blir sååå glad då du visar ditt kök !! Det är ju helt underbart fint...!! Alla detaljer, färgerna..jaa allt !!
Kraaam Anette

fröken knopp sa...

Ohh Karin jag bara älskar allt jag ser..Så fint!!! Varför skämmas för detta säg?! Helt underbart i mitt tycke...:)

Hoppas att du får en fortsatt bra start på veckan!!

Kramar Elin

Ullis/Leva på landet sa...

Låter som om ni har haft lika uselt väder som vi har idag. Gillar ditt kök väldigt mycket och blir definitivt inte bortskrämd. Alla vinklar och vrår är ju charmen med gamla hus också.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Willewira sa...

Men Karin!! Ditt kök är ju underbart!! Varför har du inte visat det förut???

Jag skulle göra mycket för att ha ett sådant kök... :)

Gillar idén med tavellister för böcker och varit inne på den länge, men inte kommit till skott. Nu när du visat hur bra det är så ska jag nog ta mig i kragen och sätta fart. Det är ju roligare om man ser kokböckerna än att de står i ett skåp som man aldrig öppnar.

Sen är jag inte ett dugg förvånad att du har så många besökare... du har det så trevligt!! ;)

Men snön... ja den har verkligen gjort sitt!!! Bort med det!!

Önskar dig en fortsatt skön vecka!
Kram
Willewira

Färjtorp sa...

Hejhej Karin!
Du verkar ju ha ett jättemysigt kök!! Det är ju charmigt med gammelhus med konstiga vinklar =)

Kan i och för sig vara så att man lessnar på vissa hörn själv men nej, i mina ögon ser ditt kök helfint ut!!! Vill gärna se mer...

Kram från mig.
/Johanna

Lusthuset sa...

Såååå fint!! En sådan hylla har jag alltid önskat mig det är så mysigt med böcker. Hos mig är det tyvärr så i vårt kök att det inte finns någon ledig vägg....typiskt. Trevliga böcker har du också...säger jag kanske för att jag har dem själv *fnittrar*. Vackert kök tycker jag och det verkar härlig gammaldags. Ha det bra trots snön....vågar jag säga att jag har hittat den första vintergäcken idag. Kram!!

Anonym sa...

Åh, jag älskar ditt underbara kök Karin!!! Det är ju samma visa varje gång jag läser dina inlägg, jag får så mycket inspiration och önskar att du var här och hjälpte mig! Nu äntligen tror jag att jag har lösningen för vår tomma ödsliga matrumsvägg! Jag har en lång gammal hatthylla med massor av snurrkrokar under som suttit i en skolkorridor... den kanske kan passa långt upp på väggen och sen kan ju "dina" fina tavellister passa fint under och så vidare .... =)


Här uppe har vi också fått mer snö, i förra veckan snöade det samtidigt som det var -20! Nu är det betydligt mildare, skönt, och jag hoppas det håller i sig för på torsdag ska jag och en vän åka till Gävle (10 mil enkel resa) för lite shopping m m.

Hoppas du får en fin vecka!

Kram från Krista

Anonym sa...

Jag tycker det kök är helt underbart!!! Tack för att du visade det!:)
I vårt hus var köket tidigare också väldigt litet, så vi bestämde att flytta det i vår storstuga på 49 kvadratmeter. Den funkar nu som allrum, med både kök o vardagsrum. Fast ibland undrar jag om det var en vettig idè för det är ju så stökigt jämt :) Men med vår 5 pers familj så hade nog det gamla köket blivit för litet..Nu funkar det som grovkök i stället.
Ha en bra dag!

Pysselpalatset sa...

Men sådan bra vägg... Har också en smatt där dörren tar emot allt jag hänger upp... Nu ska jag sälja in din idé till gubben min... kram Jeanette

Karin Lindström sa...

Krista, du är för gullig!

Det låter väl toppen med skolhyllan. Det är faktiskt så att om man har något att ställa lite saker på så blir den tomma väggen mycket roligare. Tavellister är ju bra om man inte vill spika för många hål:)

Usch, fy för snön. Vi fick säkert minst 25 cm till igår. Idag har jag ägnat stora delar åt skottning. Idag är det mycket kallare och det började med strålande sol. Nu har det börjat snöa så smått igen. Nu vill vi ha vår!

Vad trevligt med shopping i Gävle! Lycka till och hoppas du hittar mycket fint. Jag har aldrig varit där men det ska ju vara en jättefin shoppingstad. Ja mysig annars också!

Ha det bra!

Många kramar
Karin

alegni sa...

spretigt hem? aldrig i livet, min vän. personligt och mycket vackert tycker jag det är! köket ser härligt ut det med. jag har också svårt för att bestämma mig för en stil, så här hemma är det en salig blandning av allt. jag är alldeles för ombytlig för att bara köra med ett och samma alltigenom.
hos oss vräker det också ner mer snö, och som "icing on the cake" yr snön runt för fulla muggar. jag är så trött på eländet :(
varm kram
ingela

Poppins sa...

Jag tycker ditt kök ser jättemysigt ut och det ska INTE vara perfekt för då är det helt plötsligt inte längre platsen där alla trivs och kan vara sig själv - dvs hemmets hjärta.
Jag är också trött på vintern trots att jag längtat efter snö i flera år. Men nu räcker det. :)
kramar från Poppins

Sjabbig men chic sa...

Ett väldigt, väldigt hemtrevligt kök!

Ha det fint!
Lisa

Hallon & Blåbär sa...

Vilken jättebra lösning och dessutom ser det himla fint ut.

gamla skolan sa...

Jag tycker ert kök ser helt underbart ut ! Tack för tipset om tavellisterna ! Skall fundera på det , vi har väldigt många kokböcker ! Kramar Susanne / den gamla skolan ♥

Karin Krut sa...

Älskar ditt kök!! Det du tycker är spretigt tycker i alla fall jag är hemtrevligt.. ett varmt och välkomnande hem :)
Ha en skön vecka
Kram Karin

House number 15 sa...

Kokböckerna nu för tiden är som små konstverk. Det blir så fint att ha dessa på tavelister. Du har ju fint kök..

Titta in hos mig har något till dig;)

Kram C

Marita sa...

Hej! Vad kul att hitta till din blogg! Vilket underbart fint kök du har!! Pallen som står bredvid arbetsbänken är helt bedårande!!
Ja nog är man allt bra trött på snön nu!! Visserligen gick jag och tjatade att jag ville ha mycket snö innan snön väl kom...men nu kan det nog få räcka för denna säsong!
kram, Marita

Lea sa...

Hallojsan!
Det var verkligen jättelängesen.
Ert kök är ju supermysigt!
Vad kan förstår har ni verkligen fått uppleva en "norrländsk vinter", vi är verkligen också genomless på all snö och det verkar aldrig ta slut. Idag hade snön drivit så det var 120 cm in till vedboden...suck jag funderar på att ta kökstolarna istället för att gå ut och hämta ved :-)
Sköt om dig och jag kommer snart tillbaka.
/Lea