fredag 19 mars 2010

Sätt en deg!

Nybakat bröd doftar gott ända in i själen, skriver Arla i sin lilla broschyr Arlaköket. Det kan jag hålla med dem om, finns det något mysigare. Förra Fredagen bakade ju jag och min lillkille. Vi gjorde dinkelfrallor och det blev riktigt gott. Har ni den lilla Arlabroschyren vår Nr 1/10 så finns receptet där annars får ni det här.


Dinkelfrallor
ca 16 stycken

50 g jäst
4 dl ljummet vatten 37°
250 gram keso (gärna ekologisk)
4 msk smör & rapsolja
2 tsk salt
2 msk brödsirap
5 dl dinkel fullkornsmjöl
6-7 dl vetemjöl special
2 dl pumpakärnor

1. Rör ut jästen i vattnet i en bunke. Tillsätt keso, smör & rapsolja, salt, sirap och det mesta utav mjölet.
2. Arbeta ihop till en smidig deg, ca 10 minuter. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
3. Sätt ugnen på 225°. Forma degen till en rulle på mjölat bakbord. Skär den i 16 bitar. Doppa ena snittytan i pumpakärnor (eller solrosfrön).
4. Lägg dem på bakplåtspapper på plåtar och låt jäsa ca 30 minuter.
5. Grädda i mitten av ugnen 10-12 minuter. Låt bröden svalna på galler.

Det var jättelätt att göra frallorna. Degen blir kladdig så man får hälla ut den på mjölat bakbord och forma till rullen. Sen är det bara att skära bitar och lägga på plåten utan att forma och knåda. Det är skönt när det är enkelt, speciellt när man bakar med en liten bagare *ler*.



Lycka till om ni får lust att baka. Annars har jag sett att många av er ska ut på loppisjakt i helgen så lycka till med fyndandet.

Hjärtat är till er mina kära vänner!

Kramar
Karin

Freshly baked bread smells so good. These breads were really easy to make, perfect when you bake with a little three year old baker *smiles*

21 kommentarer:

White cotton grass sa...

Det ser supergott ut!

Trevlig helg!

kram
helena

Lusthuset sa...

Mmmm..vad det ser gott ut. Jag bakade skållade grahamsbullar igår och det blev inte helt lyckade *suckar*. Jag skall nog pröva ditt recept istället. Jag är glad när jag slipper "köpebröd" för gud vet vad de stoppar idem. Får nog som sagt ta fram bakbyttan idag igen....men det är roligt tycker jag även om jag inte har någon liten hjälpreda..tyvärr. Ha en skön helg kära Karin. Kram!

Elle sa...

Vilka fina bullar det blev! Den undre bullen ser nästan ut som ett hjärta...gulligt!
Men idag sätter jag inte deg, jag känner mer för att sätta mig och dega! *ler*
Det regnar idag, så det blir nog inomhusaktiviteter...tja, kanske det blir bakning iallafall, vem vet?
Ha en jätteskön lördag!
Kram Elle

Karin A sa...

Mums! Det där ser verkligen både gott, nyttigt och vackert ut. Jag ska definitivt testa! Tack för tipset!

Ingen loppis för min del den här helgen utan det blir jobb. :) Hoppas dock på fint väder i eftermiddag. Hoppas du har något fint inplanerat för helgen! Ha det gott...

Kramar Karin

Claudia Leertouwer sa...

Bon appetit!

Karin sa...

Mmmmmmm, what a great smell. Ans you had great help doing it I understand *smile*
Have a nice weekend.
Karin

Jolanda sa...

MMMMMMMMMMMM, enjoy it!
Have a nice weeknd, Jolanda

Viveka i Bläckhornet sa...

Ojj så musigt det ser ut!

Jag ska också baka idag. Men hjärtebröd heter det. Ett nytt recept!

Ha en fin dag

Kram Viveka

Lusthuset sa...

Hej igen Karin!
Jag har nu bakat en sats bullar efter ditt recept och de blev jättefina. Tackar!!
Kram!

promenader på landet sa...

Hej vännen! Jag som älskar bröd tycker dina frallor ser helt underbart goda ut! Må så gott kram Maria

Änglarnas hus sa...

Oh, tack för receptet!..är inne i ett bakstim just nu och nya recept är kanon!

Ha en fortsatt bra helg!
Kramis Sanne..

Ullis/Leva på landet sa...

Tack för receptet. Såg ju så gott ut. Gillar sådant som är lätt att göra. Så fint det blev i ditt vardagsrum.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Hanna sa...

Ser jätte gott ut.
Kram
Hanna

Norregård sa...

Vad dom ser goda ut!!!
Hoppas du har en bra Helg!!

Kram Kram Malin

Marie Elisabeth sa...

Tack för reseptet ! Ser gott ut och doften av nybakat når enda hit :)
Ha en bra och skön söndag Karin !
Kram
Marie

Maliva`s verden sa...

Takk for at du deler oppskriften med oss..Denne må bare prøves;o) Fortsatt fin dag til deg fra Maliva

alegni sa...

färskt bröd är farligt gott och lätt att föräta sig på ;)
för min del är det kolhydratstopp just nu, så jag försöker titta på bilderna med halvslutna ögon ,)
ha en fortsatt skön söndag! kram
ingela

Viola sa...

Dessa frallor se verkligen goda ut..tack för din hälsning , det blev en underbar dag, hade så gärna sett dig här....kramen

Monica, blogg Betongkrukan sa...

Hej Karin,
å så gott det ser ut! Detta recept måste jag verkligen prova... läggs direkt till samlingen!

Vi piggade upp oss i snöstormen med en rulltårta idag!

ha det gott, hälsningar Monica

Lissboden sa...

Ser gott ut med nybakade dinkelfrallor!
Visst är det härligt att baka och en dag som denna är det precis vad man behöver.
Imorgon kommer solen igen.
Ha en bra vecka!
Kram/Maria

VvW Design sa...

Tack för receptet ... det ser jättegott och enkelt ut! Kanske blir något att baka till helgen.
Ha en trevlig kväll.
KRAM, Ann

PS: Du ar en härlig blogg!