söndag 7 mars 2010

Vårt badrum...


För ett tag sen ersatte jag förvaringen vi hade i badrummet med den här gamla byrån, och det har jag inte ångrat. Den är riktigt gammal och har verkligen patina. Den är lite svårplacerad annars för den är ganska låg, men här under snedtaket passar den perfekt.

På väggen sitter en liten sminkspegel/rakspegel. Ska man tala om fynd så måste jag säga att den här verkligen var det. Den kostade 5 kronor i en fyndlåda på Röda Korset. Allt jag behövde göra var att sandpappra den lite så den bruna färgen nöttes bort. Under var det här fina mönstret som då kom fram.



Det är så svårt att fota miljöbilder, stilleben blir så mycket finare. Här har jag i alla fall krupit in vid toaletten för att ni ska se hur litet badrummet är. Det är byggt i en av fyra vindar som vi har på övervåningen. Det blev bad och toalett här, dusch och bastu i den mitt emot. Innanför vårt sovrum blev det sy och pysselrum till mig och den fjärde är till för klädförvaring. Från början hade vi ett stort gammalt badkar på tassar här inne, men det blev dåligt i emaljen. Nu har vi bara ett litet badkar här men då får jag plats med min byrå. Barnen kan i alla fall bada, och vill vi så går det också fast man får nästan sitta ;)




Väggarna kläddes med pärlspont som vi målade med vit linoljefärg, och på golvet ligger vanlig plastmatta. När vi renoverade här så rådde de oss till att inte lägga in kakel eller klinker, gamla hus rör sig som de sa. Hade det varit idag hade vi nog gjort det ändå men när man är ung och oerfaren så lyssnar man ju på alla råd man kan få. Vad vi däremot struntade i var att det inte gick att ha pärlspont i badrum. Det har då aldrig varit något problem under de 12 åren som vi badat härinne. Däremot är det nog inte att rekommendera i duschutrymmen.

Jag avslutar med ett annat favvofynd, ett löv i kopparplåt. Visst är det vackert, och det kostade bara en hel guldpeng. I love loppis *ler*.

Det blev ett långt inlägg idag, om ni är kvar önskar jag er en härlig Söndag. Tack till er alla som tittar in, ni gör mig så glad!

Kramar Karin

A while ago we replaced our bathroom storage with this really old chest of drawers, and that is someting I have not regratted. The shaving mirror on the wall is one of my best finds. For almost nothing, I foud it in a bargain box at a flemarket.

We made our bathroom in an attic. It is small and simple but a lovely place, much thanks to alla the great finds that we have decorated it with. I love flea markets ;)

24 kommentarer:

Lauras gård sa...

Tack för dina fina och kloka ord hos mig!

Det är så roligt då du visar runt i ditt vackra hem. Så personligt och fint badrum. Låga byrån passar ju perfekt. Smart att dela upp badrummet i två garderober så att ni får plats med både dusch och badkar.

Vi har också badrum i en av fyra snedgarderober som vi kallar dem. Vi byggde kupa på de två mot baksidan för att få bättre takhöjd. Den ena med kupa är badrum och den andra blir ett litet barnrum. Ha en skön söndag! Kram Stina

Lauras gård sa...

Vi blev vädig nöjda med vår kupa. Det är kupa från början i tv-rummet mellan snedgarderoberna, så den drogs ut och går nästan efter hela långsidan på huset. Ser helt ok ut utifrån och blev underbart med mer ståhöjd i badrummet. Kostar en del som du skrev, men vi tycker det var värt det. Vi har gamla lilla fönstret på kortsidan + två små dubbelfönster så mycket ljus blir det. Det finns ett gammal inlägg under badrum, men jag kan lägga in ett nytt. Kram Stina

becca sa...

Vad fint litet badrum ni har, kul att ni har renoverat era garderober, smart också att dela upp badrummet så att ni får plats med allt, min man vill bygga bastu i en av våra men jag tycker att vi ska göra ett barnrum större, jag tror att en bastu sällan blir använd.

Ha en mysig söndag, kram Rebecca.

Karin Krut sa...

Åååh så vackert badrum!! Byrån är helt underbar, det gamla svarta är ofta så fantastiskt vackert slitet :) nu måste jag kika lite på bilderna igen!
Ha en skön söndag
Kram Karin

Linda- Vildros och kaprifol sa...

Underbart vackert badrum du har med ljuvliga detaljer och möbler... Ja måste titta lite till för jag älskade byrån och spegeln i duschen, ja allt! *ler*

Jag ångrar verkligen att vi inte la pärlspont på vissa väggar i våra badrum som vi blev avrådda från att göra, för det är ju sååå fint!!

Ha en mysig söndag!
Kramar Linda

House number 15 sa...

I lööv it...vilka loppisfynd!
Ditt lilla badrum är så fint. Kul med en gammal byrå istället för nån kommod. Jag har själv målade spontväggar i ett av badrummen, inga problem.

Ha en skön söndag!
Kram C

Emelie Berger sa...

Härlig helginspiration, Karin! Jättehäftigt med "spegel-fönstret". Gav en ytterligare dimension till det redan fina!=)

Ha det så bra!♥
/"Bergers Byrå"

Karin sa...

Good morning Karin,
You've made some beautiful pictures of your bathroom with these great fleamarket finds. It may not be big, but it looks very cosy. Compliments too you for making it so nice! Have a great Sunday, untill next time!
Hugs, Karin

fröken knopp sa...

Klart att jag är kvar..tihi... Med så vackra bilder kan inlägget vara hur långt som helst...

Ser otroligt fint ut i ert badrum..!!

Hoppas att du får en underbar söndag!!

Varma Kramar Elin

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

jag är så glad idina badrumsinlägg du gör just nu :)..
Håller som sagt på att renovera mitt badrum..på ynka 4 kvadratmeter..och behöver alla tips jag kan få..vill ju ha plats för ALLT där..vilket inte går!

Ja du Loppis är outstanding..charmiga skaer till inget pris alls!

ha en härlig, solig (?) söndag!
Kram Sanne...

Mia sa...

Hei Karin! Først så vil jeg gjerne takke deg for sine søte ord hos meg. Hva jeg ble glad av dem! Og tenk hvilket sammentreff, det med Caroline Zoob! Jeg har jo merket meg at i Blogglandia er det den franske landstilen som gjelder for folk flest, men jeg holder nok på min "svakhet" for det engelske.

Så må jeg bare si at badet deres er en drøm! I det hele tatt, huset deres og måten du/dere innreder treffer meg helt. Jeg liker det gamle og "nötta" (heter det det...?), og jeg liker kontraster, så jeg fryder meg over bildene dine av det vakre hjemmet deres. Faktisk så har jeg snart tittet gjennom hele bloggen din, og jeg får masse inspirasjon. Og så erjeg fascinert av de flotte putene du lager av vintage-stoffer og stramej. Jeg har noen gamle stramej-arbeider liggende, og er nå fristet til å sy puter av deg. Og selvfølgelig skal jeg også linke deg!

kardemumma sa...

Underbara detaljer du visar! Det är alltid lika skojjigt att få se dina vackra bilder!
Vi har också pärlspont i badrummet :)
Ha en skön söndag!
Kram Carina

Elle sa...

Du har det så himla mysigt och fint! För min del hade inlägget kunnat vara minst dubbelt så långt *ler*
Avundas din förmåga (tur?) att hitta de mest otroliga fynd på loppis!
Ha en skön söndag!
Kram Elle

Unknown sa...

Otroligt mysigt badrum. Och byrån är så vacker...

Kram från Eva

Jolanda sa...

Hello, what a very special bathroom, really nice. And beautifull things you've found on the fleamarket. I like it! Greetings from Jolanda

"M" sa...

Vi har till största delen pärlspont ivårt badrum utom i duschen då....det tråkiga med pärlsponten är att det rör sej och spricker isär så fult....nu ska vi riva ut och sätta mdf pärlspont på väggarna, det blir nog väldigt bra....och så blir det en mini tvätstuga i hop med toa...nytt golv.....tycket om din tvättstuga...jättefin....ha det gott

Vintage House sa...

Hej,
Ett mycket vackert badrum ni har.
vi har oxå pärlspont på väggarna och det är så himla fint:)
Byrån är fantastiskt...
ha en skön söndagskväll
kram
sandra

Made in Persbo...Carina sa...

Vilken underbar byrå! Passar perfekt där! ...och rakspegeln...vilket fynd!

Kram, Carína

Ullis/Leva på landet sa...

Så praktiskt att kunna utnyttja vindarna och göra flera olika utrymmen. Var så gulligt i ert lilla badrum.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Karin Lindström sa...

Hej Emelie!

Hoppas du haft en skön helg! Har du hittat några trummor? Ha en bra vecka!
Kramar
Karin

Millygarden sa...

Åh så vackert badrum med så många fina detaljer. Byrån i svart gör sig så fint mot badkaret. rakspegeln med den smidda spiken så fint alltihop!

Kram Marina

Pysselpalatset sa...

Så himla vackert, gillar färgerna som konstrakt till det vita... grattis på kvinnodagen förästen.... hoppas du firar ordentligt...

alegni sa...

hej goaste karin! vilken underbart sött badrum ni har - det är lika fint som allt annat i huset.
hoppas du får en kreativ och fin ny vecka. kram
ingela

Emelie Berger sa...

Puh! Du hade en ny bild och det var nära jag inte såg ditt svar! Jo helgen har varit fin - med lyckat dop!♥
Dock inga trummor, mejlade runt till folk och butiker men det fick bli en liten mintgrön CHEVY BEL AIR från 1954 istället=)

Spännande att se nitt nya inlägg!
Ha så gott!♥

/E