lördag 27 september 2008

Lugnet före stormen...

Precis utanför vår bagarstuga har vi en skön hörna! Här är det eftermiddagssol och riktigt varmt och mysigt så här års. Här har jag suttit nu de underbara dagarna och njutit av solen, så gott det går med en 1 1/2 åring. Han älskar att vara ute, men hittar ständigt på olika saker. Han håller ju på att upptäcka hela världen!

På denna bild ser ni en av mina absoluta favoritblommor Australiensisk viol, Viola hederace heter den. Den blommar så troget hela sommaren, och är ganska frosttålig dessutom. Jag köper den även och har inne ibland för denna blomma har en speciell plats i mitt hjärta!


Här ser ni lite utav färgsättningen på vårt uthus. Vi målade det Falu Svart med ockra gula fönster och dörrar. Det blev mycket bättre än det gamla röd/vita. Nu framträder också vårt hus mycket mer.


Jag avslutar med en bild på vår sjöutsikt från soffan. Det är fönstret på orangeriet ni ser och sedan åkrarna och Mälaren. Den här vyn är bland det första jag tittar ut över när jag vaknar. Att se ut över sjön ger mig en direkt känsla över dagens väder. Här får man ro i själen!
Ute stormar det för fullt och inne lär det göra det också för min stora son fyller åtta år idag. Tur att jag hann sitta härute och njuta innan "stormarna" drog in!!!
Jag önskar er alla en riktigt skön Söndag och jag måste bara tacka igen för alla rara kommentarer. Jag blir verkligen rörd!
Många hjärtliga kramar,
Karin

21 kommentarer:

Hannis sa...

Ljuvligt att vakna och kunna se ut över Mälaren!
Kan tänka mig att du njuter av din mysiga hörna när vädret tillåter och liten förstås=))

Storm ja,här var det en mindre storm i går kväll och under natten.
Men nu skiner solen igen!
Energi!

Mysig Söndag önskar jag dig//
Kram Hannis

Lilla huset på prärien sa...

Oj vilket ställe du bor på!! Det ser verkligen fantastiskt ut. Jag blir sugen på att få se mer bilder från huset utifrån - tycker det är så snyggt med falusvart för övrigt.

Och så måste du berätta vad det är för speciell plats violen har och varför! Blir ju nyfiken juh... :)

Ha en skön söndag!

Kram Jenny

LantlivsAnette sa...

Åhhh vilka ljuvliga bilder...
Ha det gott
Kram Anette

Annie - Annalunda sa...

Såååå fint och härligt! Så underbart vackert ni bor Karin! Ja den lilla violen är alldeles underbar... Grattis till sonen som fyller år...tänk vad tiden går fort!


Jättemånga kramar från Annie

Angel.Pearls sa...

Hej Karin-Tack för fina ord på min Pärlblogg!
Härliga harmoniska bilder! Vid uteplatsen skulla jag kunna sitta och fika varje dag - mysigt! Härliga bilder också från Bagarstugan-det är så fint med terrakottakrukor! Kanske vill du tipsa mej om hur man får bilderna så snyggt ihop?!! Lägger du dom till "höger", "vänster" eller i "mitten". Är det en inställning i layouten? Mina bilder hamnar lite var stans, tycker jag.
Fin söndag // Eva

Ann-Charlotte sa...

Så vacker du har det! Det måste ge dig nya härliga krafter varje dag att blicka ut över sjön.
Ha så roligt på kalaset o gratta från mig ;0)
Kramisar
Ann-Charlotte

Hem och Lycka sa...

Vilka fina bilder! Så snyggt trädgårdsmöblemang du har och kuddarna är så snygga (har likadana). Violen är ljuvlig, har flera stycken själv och har faktiskt inte tagit in dem över vintern men de lever fortfarande!! I och för sig så blir det ju inte mycket till vintrar här nere.. kram!

timelesshome annika sa...

Gratts Axel!många kramar från Annika

Anonym sa...

Vad mysigt du har det hemma hos dig... kul att jag hittat hit :) I´ll be back!

Radhusdrömmar sa...

Vad flitig du har varit med inläggen!
Vilken utsikt du har! Så fint! :-)
Så skulle jag också vilja bo.

Och urnan med violen var jättevacker.
Känner igen det där med utforska åldern på barn.... det är ju inte lugnt många sekunder.

Hoppas att helgen varit bra!

Kramar Johanna

A home far away sa...

Att vakna och se denna vy, måste vara helt underbart!

Hoppas att helgen varit bra:-

Kram Gunilla i Singapore

Mitt Egnahem sa...

Kul Att se bilder från omgivningarna runt Ert hus. Gillar skarpt ert svarta uthus. Har själv målat med falu svart i sommar- härlig färg! Underbara bilder från din bagarstuga också! MVH Värmländska Mitt Egnahem

Frida sa...

Hej Karin!
Vilken härlig uteplats. Där hade jag suttit ofta om jag hade haft en sån fin utsikt.
Hoppas du får en trevlig söndag!
Kram Frida

Kristin sa...

Hej Karin, vilken underbar utsikt du har, lyxigt att få vakna till en sådan varje dag! :-)

Grattis till din stora killes födelsedag, blev/blir det ett spionkalas eller vad är det för tema?

Din viol har hållit sig fin, jag tittade just till min och den kändes väldigt höstig med en massa gula blad... men den får vara kvar ett tag till tills jag har handlat nya höstblommor att ha ute, tar jag bort den nu blir allt så tomt.

Hoppas helgen varit lugn, trots stormen (fantastiskt att vi slapp den här gången, vi som blev så drabbade av både Gudrun och Per annars).

Kram! K

LillaFlisan sa...

Vilken utsikt du har Karin!
Skönt med en liten skymt av sommaren igen som det varit dessa dagar....


Kram Flisan

Viola sa...

VILKET UNDERBART STÄLLE NI BOR PÅ, TÄNK ATT FÅ VAKNA SÅ OCH KUNNA NJUTA AV DEN UTSIKTEN, VILKA HÄRLIGA FÄRGER NI MÅLAT ERT HUS I, JAG SOM ÄLSKAR FÄRG OCH JUST DOM KOMPLETTERAR VARANDRA SÅ HÄRLIGT, DU HAR DU GÅTT OCH KÖPT EN BLOMMA I MITT NAMN, VAD RART AV DIG, FNISS,DENNA RARA VÄXT MÅSTE JAG FÅ SE I VERKLIGHET, HA DET BRA MED BUSUNGARANA I VECKAN, KRAM VIOLA

me and alice sa...

Vilken utsikt ni har Karin!
Underbart! Älskar trädgårdsgruppen och den svarta färgen på panelen... Så snyggt!
Grattis till sonen!!
Kram Susanne

Anonym sa...

Så mysigt ni bor!!!
Vi bor också faktiskt vid vatten, och har sjöutsikt från sovrummet...
Det är så vackert nu när träden är gula och det är spegelblankt...
Ha en bra vecka!

Dubbelörn sa...

Så gudomligt vackert... Vilken miljö! Så rofyllt...

Kram

Sea Angels sa...

Karin your home and garden are simply lovely, can I move in tommorow please...ha I wish.
I wonder have you heard of a little viola called 'Rebbeca' she is also frost resistant, amiable and smells gorgeous, for such a tiny flower if you see her she can be persuaded to stay in her own pot of dark soil and a semi shady corner.
Hugs Lynn xx

Älfgärdet sa...

Åh så läcker den är Falu svart! & alldeles speciellt bra gör den ju sig till gulockran. Önskar jag hade en stuga att färgsätta så!