fredag 5 september 2008

Välkommen in i vårt vardagsrum...

För ett tag sen så visade jag några bilder härifrån, men många av er ville se fler. Undervåningen i vårt hus är från skiftet 1700/1800 talet. Det var komministerbostaden i kyrkbyn vi bor i. Vardagsrummet är den gamla salen där det hölls lite "finare" tillställningar. Här blev också inredningen lite mer påkostad och en pampig grön kakelugn sattes in.

När vi köpte huset för tio år sen så tog vi fram alla originaldetaljer, som fanns kvar under lager av plastmattor och masonit. Bakom våra tapeter så sitter det många lager gamla kvar. Det tog oss tre år att renovera huset, men det var innan vi fick barn. Man hade ju liksom lite mer tid då!!



Rummet är lite avlångt med två fönster, en dörr (som ni kom in genom) och en stor öppning till ett mindre bibliotek/arbetsrum. Här har vi ingen tv utan det är en plats för vila och läsning. I vår härliga howardsoffa (som egentligen är aldeles för stor för vårt rum, men vi kunde inte låta bli) råder det inte så mycket vila dock. Under barnens vakna timmar hoppas det och leks det ständigt runt här, och det är ingenting som syns alls på den. Den är i ett grovt oblekt linnetyg, otroligt tåligt måste jag säga. Karmstolarna har vi köpt på Stadsauktion för länge sen. Då var stolarna djupt röda. Nu har vi låtit klä dem i samma tyg som soffan (nej, jag har inte gjort det själv, det är alldeles för svårt).




Bakom soffan står två skåp med glasdörrar som rymmer spel, leksaker och tidningar. Perfekt att stuva in i men också trevliga att bygga stilleben på. Insynskydden (som syns lite dåligt) är det många som frågat mig om. Det är egentligen två trätavlor som jag sålt i min f.d butik för länge sen.


Jag avslutar med en bild tagen från soffan. Här står vår gamla kakelugn med flytande grön dekor. Här ser ni också karmstolen lite närmare.

En riktigt underbar helg önskar jag er alla, med vackert höstväder får vi hoppas!!!

Många kramar

Karin

31 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Vilket underbart vardagsrum! Blir särskilt förtjust i din soffa, snygg! Ett extra plus är ju att den är så tålig. kram!

Annie - Annalunda sa...

Så vackert rum med så vackra ting ... stilfullt, skönt men ändå mysigt, glädjefullt och hemtrevligt precis så som jag tänker mig dig Karin!

Härligt med husets historia...och kakelugnen är verkligen ett smycke!

Ha en underbar helg vännen ~ Annie

Karin Krut sa...

Vilket vackert vardagsrum. Soffan är riktigt fin. Den ser väldigt skön ut :)
Ha en skön helg
Kram Karin

LillaFlisan sa...

Karin, SÅÅÅÅ Vackert!
Vill se ännu mer!
Flisan

Lilla huset på prärien sa...

Hej Karin!

Superläckert. Älskar din vackra soffa och älskar den härliga kakelugnen. Så himla bra att den är grön och inte vit - helt rätt! Tycker mig skymta ett jättefint marockanskt bord också!

Vad spännande med butik! Vad var det då du sålde? Varför slutade du?

Kram Jenny

Gårdsromantik sa...

Vilken härlig soffa!

Jag har juköpt en grupp som jag tänkte klä om själv - är ju envis som 17 så det skall gå!

Kram Maud

Anneli sa...

God morgon, Karin!
Här är man uppe med tuppen och har en skön, lugn frukoststund innan resten av familjen vaknar...
Du har det precis så där mysigt i ditt vardagsrum som jag hade föreställt mig! Den första bilden genom dörröppningen är jättevacker! Och vilket fint golv och tak ni har i rummet! Klokt att hålla TV:n borta och ha rummet endast för umbänge och vila...skulle önska det samma här hemma hos oss!! Och visst känner jag igen stilen ifrån din butik...;)!!
Är din soffa en englesson? Undrar bara om du har kallskumkärna, eftersom dynorna verkar hålla så bra? Är lite smått traumatiserad av heldun...jisses vilket jobb det är med dom..!!

Ha en skön helg!!
(ps...har nu införskaffat en mygg roll on...vilken plåga..!!)

Hannis sa...

Mmmm!Nu fick jag njuta en stund av erat vackra vardagsrum!
Det låter härligt(om än slitigt) att få slita fram det gammla i huset.
Många fina detaljer!
Och vad bra att ni lät kakelugnen vara!

Tror att min pysseliver kommer sig av att jag hela dagarna sitter och babblar i en telefon och ropar ut saker på en radio omgiven av pappershögar som aldrig minskar*skrattar*
Pysselideérna och målandet blir en total kontrast och avkoppling.

Skön helg önskar jag dig/
Kram Hannis

Ann-Charlotte sa...

Du har det så fint!!!! Tack för att du delade med dig. Ha en super Lördag.

Kramisar!
Ann-Charlotte

LantlivsAnette sa...

Ojj himmel så vackert vardagsrum..soffan är verkligen helt underbart fin..
Jag skulle vilja ha en sån och två fotöljer...
Du skriver fd.butik..har du inte kvar butiken längre ?
Jobbar du bara där nu..eller har du annat jobb ?
Du har det så fint hemma så det är inte klokt, man njuter av allt fint som du visar..
Kram Anette

Mer av allt sa...

Vilket jättefint rum! Det är så snyggt med howardsoffa! Jag skulle också vilja ha en sådan. Blir det märken om man rullar soffan - visst är det hjul på den? Är den lika skön att sitta i som den ser ut?

Trevlig helg!

Skomakartummen sa...

Vilket härligt vardagsrum... nyfiken på resten av huset. Vilket jobb ni måste ha lagt ner, helt underbart att man vårdar det gamla. Kram sari

PS Förstår att du är skróckfull med madonnan hemma hos dina föräldrar... Den har ju alltid varit där och vaktat.

Lilla huset på prärien sa...

Men så spännande det lät Karin. Med egen butik o allt. Jag förstår att det blev för mycket med barnen dock. Själv har jag en nätfirma och det är också för mycket. Får lägga det lite på "vilning" ett tag. Jag har ju ett annat arbete också fast nu är jag mammaledig ett HELT härligt år till. Inte för att jag någonsin skulle säga att det är LÄTT att vara mammaledig. För DET är det inte. Men det känns mer värdefullt liksom :)

Varför heter det Howard-soffa? Jag är lite sugen på en sådan, men är det avtagbar (och tvättbar) klädsel på sådana?

Kram Jenny

Willewira sa...

Hej Karin!

Vad roligt att du hittat in till mig! Det är ju lite av charmen med att blogga att man ständigt "möter" nya människor.

Jag kan verkligen rekommendera äppelkakan. Kanske inte varje dag, men då och då... ;)

Vilket underbart vardagsrum! Jag är stormförtjust i er soffa - har faktiskt funderat på den modellen när det blir dags för oss att byta.

Vad roligt att ni fått fram husets ursprungliga stil. Ibland häpnar man över hur folk har "förstört" gamla hus. Hos oss hade de murat igen öppna spisen (det skulle vara så på 60-talet) och hela huset var klätt i heltäckningsmatta när vi flyttade in. Jag vet inte hur mycket mattor, masonitskivor och golvnubb vi tog bort innan trägolven kom fram.
Sen kom barnen och vi kom av oss. Nu så är det snart dags igen, med tillbygge...

Här var trevligt att vara och jag kommer tillbaka. :)

Ha en skön lördagkväll!
Willewira

Radhusdrömmar sa...

Åh vad fint! Kul att se :-)

Verkligen harmonsiskt och mysigt rum.

Nu drar jag iväg till värmen ett tag. Jag passar på och har tävling hos mig också.

Kram Johanna

Marie sa...

Hej Karin!

Vilket fint och mysigt vardagsrum ni har. Underbara möbler och massor av vackra detaljer. En njutning för ögat!

Kram Marie

Millas hem sa...

Ett sånt himla vackert rum. Härligt att ni "bevarar" husets orginalskick i den stilen.
Allt harmonerar så fint!
Kram Camilla

Anonym sa...

Å vilket underbart vardagsrum du har!!!
Och dina golv..är så avundsjuka på dom..tyvärr har vi inte kvar orginalgolven här:(
Vi har ju inget skilt vardagsrum heller, utan har kvar den gamla storstugan på 49 kvadratmeter, där alla kan samlas och umgås, och där det är stökigt för det mesta:)

Katta sa...

Men vilket underbart vardagsrum du har, såå fint. Gillar blandningen och howardsoffor är ju de snyggaste sofforna.På sätt och vis var det nog ganska bra att de satte över dörrar med massonit och täckte golven med plastmattor tänk så bevarat det har blivit på det sättet. Ni har verkligen lyckats ta fram det vackra och ni har så många fina detaljer och den lasyren på kakelugnen är ju jättefin, så levande om du förstår vad jag menar.Ha en bra söndag, kram Katta

Evelinas hus sa...

SÅ himla snyggt Karin.
Jag gillar verkligen din stil.
Snyggt med skåpen bakom soffan och soffan, jättesnygg. Oblekt linne kanske man ska satsa på om man köper ny soffa någon gång.
Ha en skön söndag.
Kram Caroline

Mitt Egnahem sa...

Vilket härligt inlägg! Så vackert ni har det. Och kul att du berättar lite om "vägen" dit... Soffan, fåtöljerna, kakelugnen alla detaljer- SMAKFULLT! MVH Mitt Egnahem

Inspiration i vitt sa...

Vad härligt att kasta sig ner i din stora generösa soffa där får ni väl alla plats.

Dina skåp bakom var så fina med glasdörrar, ja hela rummet är väldans fint.

Karmstålar är så vackert, har inga egna men skulle villa ha.
Kram på dig/Ingela.

i et lite rødt hus sa...

Så vakre gulv du har i stuen din, også må jeg si at den sofaen så virkelig innbydende ut. Når jeg ser alle de vakre hjemmene når jeg leser blogger, blir jeg enda mer "giret" på å finne vårt drømmehus. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!
Klem

Millas hem sa...

Hej!
Tack så jättemycket för de fina orden!
Men du...skojar du...du tar jättefina bilder själv, jag tycker inte att du har mycket att lära, som du skriver!
Som sagt...vardagsrumsbilderna är jättefina!
Kram Camilla

timelesshome annika sa...

Hej Karin!
Oj vad fint du gjort bilderna är lika inbjudande som ditt vackra vardagsrum. Det är så ombonat och vackert.I morgon bär det av på glasprovning Österikiska Riedel. Barnen har varit hemma hela veckan ont i halsen hoppas jag slipper det.
Kram Annika

Poppins sa...

Vilker vackert och rofyllt vardagsrum! Verkligen personligt och charmigt.

hemtrevnad marie sa...

Vilket vackert rum!!
Tapeten från lim och handtryck som du har, ville jag också ha...men Guben råkade få höra att man var tvungen att kantskära alla våder innan uppsättning...så du förstår ju att det inte blev lönt att tjata om den ...den är såå fin!!
Howardsoffa är så snyggt och klassiskt...hade en liknande för många år sedan fast rutig med fast klädsel, inget vidare till barn...hu!...tur att din varit tålig!
Här sitter vi ju stramt i en gustaviansk soffa vet du, haha!
Nä, skämt åsidå skulle vi behöva ha en soffa vi har ju bara två fåtöljer nu...men då får ju inte den gustavianska plats....och barnen drar sina saccosäckar fram och tillbaka jämt, det får väl duga till nästa Howard!
Kraaam

Färjtorp sa...

ÅÅ vilket hemtrevligt och fint vardagsrum!
Jag gillar verkligen din stil och din blandning med ljusa och mörka inslag =)
Soffan ser urskön ut!! Vill verkligen ha en ny soffa, den vi har är urgammal och ful!

Visst är det charmigt med gamla hus!? Det bara är så!

Ha en riktigt fin vecka.
Kramar Johanna

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilket underbart rum! Och den stora soffan skulle jag verkligen vilja ha! Den ser jättehärlig ut!
Rummet är jättemysigt, med alla fina detaljer!
Kakelugnen var vekligen häftig, och vilken häftig färg! Det är väl inte så vanligt med en grön kakelugn! Var rädd om den!
kram
Marie

Marie Söderberg sa...

å va fint..jag döör..hihi..mycket smakfullt

Anonym sa...

Hej

Jättefina skåp med glassdörrar bakom din Howardsoffa. Var är de inköpta?
Mvh Lotta