måndag 1 september 2008

Höstfägring...


Nu får man passa på att njuta av hösten och allt vackert den bjuder på. Varsågod, en bukett med björnbär, rönnbär, röd solhatt och flox.
Våra björnbärsbuskar är helt översållade av bär i år. Vi plockar och äter, syltar och bakar för fullt. Några björnbär i frukostyougurten är en njutning och kan man dessutom koka sylt på dom är det ren lyx. Jag hoppas bara det blir lite varmare, så alla hinner mogna innan frosten kommer!
I helgen kokade jag en så god sylt/marmelad på våra björnbär. Här kommer receptet som verkligen är värt att prova om ni har eller kommer åt björnbär.

Björnbärssylt med vanilj/kanel
2 liter björnbär
1 vaniljstång
1 kanelstång
500 g syltsocker

1. Rensa bären och lägg dom i en gryta. Klyv vaniljstången på längden och skrapa ner fröna i grytan. Lägg även ner själva vaniljstången och kanelstången.
2. Hetta långsamt upp bären. Låt koka på svag värme under lock i ca 15 min, skaka lite då och då.
3. Tillsätt syltsocker och höj värmen. Koka sylten kraftigt utan lock i 2-3 min.
4. Ta grytan från värmen och skumma väl. Låt sylten vila i 15 min, rör någon gång under tiden. Plocka upp vaniljstången.
5. Häll upp sylten på varma, väl rengjorda burkar och sätt genast på locket. Det är viktigt att sylten hälls ända upp till kanten.


Förra året var det lika mycket bär, och jag kom just att tänka på en supergod chokladkaka som jag gjorde då. Jag passar på att skriva ner det receptet också när jag ändå är i farten.

Varm björnbärschokladkaka med Oreo cookies

150 g mörk choklad, grovhackad

100 g smör, rumstempererat

2 dl socker

3 ägg

3 msk kakao

1 1/2 dl vetemjöl

3 dl björnbär

1 msk potatismjöl

1 msk socker

8 oreo cookies (amerikanska chokladkakor) eller chokladcookies

50 g mörk choklad

smör och ströbröd

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smält chokladen försiktigt i mikron. Rör smör och socker mjukt. Rör ner äggen ett i taget och sedan den smälta chokladen. Sikta i kakao och mjöl. Vänd björnbär, socker och potatismjöl i en skål och blanda ner bären i chokladsmeten. Häll upp smeten i formen.

Krossa kakorna grovt och hacka chokladen och strö allt över kakan. Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 minuter. Låt kakan svalna något före servering. Servera gärna kakan med glass och färska björnbär.


Denna kaka är från en bok som heter Bär & bakverk av Elisabeth Johansson. I min gamla trädgård finns det bärbuskar av alla slag, så den här boken använs flitigt. Elisabeth säger så klokt "Att äga en bärbuske och att strunta i att plocka bären är som att sätta in pengarna på banken och sen låta bli att ta ut dom". Nu hinner man ju inte med allt och ibland kan det faktiskt också vara underbart att bara gå runt och smaka bären i tädgården, men visst är det roligt och gott att göra något med dom. Jag har inte bakat kakan än i år så bilden har jag fotat från boken.

Lycka till med sylt och bakning ni som känner för det och en riktigt skön vecka önskar jag er alla!

Många kramar

Karin

14 kommentarer:

Nettan sa...

Åh vad härliga björnbär du har & så mycket =0)...fin bild på skålen.
Den där kakan såg riktigt god ut..
Trevlig Vecka..
Kram, Nettan

Living by Milla sa...

Vilka smaskiga recept du bjuder på. Mamma har stora björnbärssnår och jag var där och plockade flera liter förra helgen. Sylten måsta jag prova, den verkar vara jättegod.

kram Camilla

Färjtorp sa...

Åå den som ändå hade björnbär i sin trädgård!!!! De är verkligen vackra bären och goda förstås. Mums... blir alldeles sugen av dina bilder och recept.

Och väldigt vacker bukett du har plockat ihop på bilden högst upp! Själv har jag satt ut lite rönnbär i krukor, det är fint på hösten.

Kramar Johanna

Radhusdrömmar sa...

Oj! Vad gott det ser ut! Björnbär som är så gott, du måste ha en ganska stor trädgård va?

Hoppas att allt är bra!

Kramar Johanna

Lilla huset på prärien sa...

Hej Karin! Åh så duktig du är som fixar så. Jag önskar verkligen att jag hade mera tid. Det är verkligen en bristvara hos mig just nu känns det som!

Kram Jenny

Inspiration i vitt sa...

Men vilken rikedom du har i din ägo.Tänk vad mycket gott man kan göra.Den kakan skulle jag gärna smaka på, ser såå smarrig ut.
Kram på dig/Ingela.

timelesshome annika sa...

Godmorgon!
Igår var första dagen på mitt nya jobb. Det känns bra och man vet ju endock inte vart man är på väg ! Jätte fin höst bukett du har gjort och björn bären ser ur läckra ut.Jag skall berätta för syrran att du har bakat björnbärskakan och att det ser fint ut på din blogg. Björnbär är nog ett av de vackraste bären, även fint i en blom bukett.Ha en bra dag Livet är en skatt och du är mycket mer en du tror. citat Robin Schama
Kram Annika
PS Fia är hemma

Lilla Trollbacken sa...

Du är en riktig pysselfia i köket du. Måste nog köpa en björnbärsplanta. Det är ju så gott. Kakan ser riktigt god ut!
Kram
Gabrielle

Kristin sa...

Mmmmmm vad mycket smaskigt du bjöd på!!! Mamma har björnbär "en masse" hos sig men jag undrar om de är mogna än? Måste kolla! Jag älskar björnbär. En vanlig smulpaj med björnbär och mycket vaniljsås är så läckert... Eller i muffins!

Ha det nu så bra!
Kram K

hemtrevnad marie sa...

Å vad du är duktig i köket!!
Själva har vi inte en endaste bärbuske i denna trädgård....får försöka råda bot på detta...
Ha det gott!
kraam

IKT i min vardag sa...

Smaskiga björnbär och bakverk! Vilken lyx det är att baka och sylta på egna bär.

Kram

i et lite rødt hus sa...

Det så fristende ut:) Skulle ønske det vokste bjørnebær villt her vi bor, men det gjør de dessverre ikke!

Katta sa...

Å tack vilka härliga recept! Vanilj och kanel i sylten låter ju urmumsigt.Det var kloka ord om bär busken, den som har trädgård har ju verkligen en riktig lyx när det är höst och bären och grönsakerna kommer. Just det du säger att bara få gå runt och äta från buskarna är ju så härligt lyxigt. Saknar det nu när jag bor i lägenhet.Ha det så bra, kram Katta

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Varför plockade jag inte björnbären jag hittade i skogen!
Jag skulle ut på svampletning och hade liksom inte tid för björnbär då.
Hittade jag någon svamp då?
Nää
Härliga recepte du bjuder på.
Hoppas bären är kvar nästa gång jag kommer ut.
Kram
Marie