tisdag 30 september 2008

Mormors cykel...

Ibland är det bra med barnens upptäcksfärder. Min lillkille får jag jaga överallt just nu, och idag smet han in bakom vår vedbod där jag inte varit på flera år. Där, lutad mot väggen stod min Mormors gamla cykel. Den hade hon när hon som ung fick jobb som hushållerska i Stockholm. Hon var född i Ånge, och flyttade ner till huvudstaden för att arbeta. Där cyklade hon fram på gatorna med denna Monark.

När jag flyttade hemifrån fick jag den för då tyckte hon den var för tungtrampad. Jag som är född på landet är inte alls van att cykla i stan. En dag när jag kom cyklandes glad i hågen så sneddade jag lite över ett övergånsställe. Jag såg dock inte en motorcykelpolis som kom glidande och stoppade mig genast . Han hade nog inte en av sina bästa dar för han skrek att "han aldrig mer ville se mig på en cykel." Efter det var jag väldigt försiktig med mitt cyklande, lättskrämd bondflicka som jag är. I alla fall för polismakten. Ja vilka minnen, och jag minns än idag hur röd i ansiktet jag blev!

Min Mormor som kom till huvudstaden då. Ja, hon var nog i himmelriket. När hon fick sin första lön så sprang hon genast och köpte en ring som hon sett i ett skyltfönster. Jag har hört om många andra lyxiga saker som hon föll för under denna perioden i hennes liv.


Jag har fått den söta utmärkelsen You are "Just Peachy" från Poppins trädgård, en ganska ny blogg för mig. Här hittar jag så mycket vackert och inspirerande varje gång jag tittar in. Tack så jättemycket för den och de snälla orden du skrev. Jag blir så stolt och jag är glad att jag hittat till dig!

Utmärkelsen vill jag ge till:

Lotten, Lottens gröna och vita för en ljuvligare och mer sprudlande blogg får man leta efter!

Jenny, Lilla huset på prärien för här är texterna så underhållande och bilderna så vackra!

Dessa båda favoritbloggar är inte bara vackra och inspirerande, utan både Lotten och Jenny är två riktigt goa tjejer oxå.

En fortsatt skön höstvecka önskar jag er alla!

Många "söta" kramar,

Karin

17 kommentarer:

LillaFlisan sa...

Vilken härlig liten historia om din mormor!
Och cykeln är ju bedårande!

Kram Flisan

Katta sa...

Å en sån gammal damcykel skulle jag vilja ha. jasså din mormor kom från Ånge, tänk att ungdommarna flyttade till hufudstaden redan då för att jobba. Jag blev nu påmind om när jag och två klasskompisar cyklade till gympan på samma cykel och polisen stoppade oss mitt framför hela vår klass och paralellklassen, det var så pinigt.Kram Katta

lottens vita och gröna sa...

ohhhhhh karin, nu grinar jag, det är sant faktiskt, satt just och sa till min man att jag kände mig tom och seg, tack för dina varma ord karin, du lyfte upp mig över vattenytan, tack för att jag får den fina utmärkelsen av dig vännen, jag ser ditt härligt vackra och glada ansikte framför mig och jag ler! grattis till dig, du är underbar och unik!

ljuvlig hoj, sååå cool! varmkram lotten

Färjtorp sa...

Men vilken tur att du eller lillkillen fann den där urcharmiga cykeln!
Grattis till din award också. Du är såååå värd varenda en för jag tycker att du är stooor inspirationskälla och en go en, verkar du oxå vara =)

Många kramar
Johanna

Lilla huset på prärien sa...

Hej Karin!!

Åh gulliga du! Idag har jag haft en riktigt usel kväll med stort bråk med min stora lilla kille... jag var så himla ledsen för jag var så DUM och skrek o skällde på honom :( Så får jag din söta lilla utmärkelse här nu -jag sitter också med tårar i ögonen faktiskt... guuud så glad du gör mig... jag som känner mig så usel. Du är verkligen en härlig tjej tycker jag!!

Tusen, tusen tack - jag vill också kunna se ditt ansikte framför mig... du får skicka ett kort! :)

Din mormor verkar vara en mysig tant tycker jag!

BAOTA-kram till dig kära vän! Jenny

Ann-Charlotte sa...

super fin cyckel. Grattis till utmärkelsen. YOU DESERVE IT GIRL!!!!
Kramisar
Ann-Charlotte

Lynne sa...

What a lovely blog! I visited you from Sea Angels.
Our apple trees are not very well this year. I am no expert but will have to find out how to make them better for next year.
I love the story about riding your Grandmothers old bycycle!
I will call again.
Lynne

Jenny Oak Fae sa...

Kul att du tittade in på min blogg, du är varmt välkommen åter!

: )

KRAM, Jenny

<3

Angel.Pearls sa...

Hej du gulliga Karin -tack igen för dina fina kommentarer!! Fin berättelse om din mormor, och vad roligt att du har kvar henner gamla vackert slitna cykel! Vi ses-Kram // AngelPearls Eva

Ann-Catrin sa...

Karin!
Vilken historia så säg.. kan först¨att du blev skrajsen.. skulle jag oxå bli..och då är ändå båda sambons bröder poliser!!

Vår fina gamla cykel.. blev stulen förra veckan.. finns liksom igen cykel i världen som är bekvämare än en gammal "mormorsrcykel".
Så ledsen att den inte finns mer... den var så himla fin.
Sambons andra cykel blev stulen för några veckor sedan så vi har verkligen varit otursförföljda!!

vackra inlägg som jag har missat här.. äppelbilderna är för ljuvliga!!
tack för att du delar med dig av allt ditt vackra!

och förresten.. GRATTIS till din utmärkelse.. den är du såå värd!

kramar
A-C

Anneli sa...

Hej, Karin!!
Oj, vilken underbar historia...jag sitter här och ler med hela fejset...du är ju så skön när du berättar...men här ute i bondvischan vågar du väl sätta dig på din cykel och trampa iväg...*ler* -Jag har försökt o tigga till mig min mammas gamla Cresent - utan framgång...;)

Ja, här sitter jag med byggdamm i varenda por i hårbotten...får stå ut med kliandet fram till kvällen...den här fasen är ju allra svårast när det bara är stök o damm och ett stort elände rent ut sagt...vet säkert du som verkligen har gjort storjobbet med ditt hus...

Ha det riktigt gott i regnet - visst är det vackert där ute ändå...?!?

Varmaste kramen, A

ps. grattis till din award - du valde verkligen två härliga blogg att skicka den vidare till!!

Viola sa...

VILKEN SÖT HISTORIA OM DIN MORMOR OCH CYKELN DEN ÄR SÅ FIN, GRATTIS TILL DIN AWARD, HA EN BRA KVÄLL, KRAM VIOLAN

Hannis sa...

Vilken gullig historia!
Fnissade lite åt att du fick skäll av polisen.
Kan inte tänka mig att nån vill skälla på en sån gullig och snäll person ´som du.
Han måtte haft en riktigt dålig dag.

Cykeln är jättefin!

Kram Hannis

Karin sa...

Det är verkligen fint med gamla cyklar (t.ex. som prydnad i trädgården) och extra kul är det ju när de har en historia att berätta, såsom din.

Ha det gott!
kram Karin

Ljuva ro sa...

Vilken charmig cykel o historia!

Willewira sa...

Karin! Vad glad jag blir!!!
Du fick mig komma ihåg min mormors cykel som jag fick av henne i tonåren. Den såg precis ut så där!!
Oj, vad jag flög fram!!
Sen blev cykeln stulen och jag köpte en modernare variant.
Men... nu är jag inte mycket för att ligga ner när jag cyklar. Jag vill sitta rakt och stolt, precis mormor!
Så en ny gammal modell får det nog bli när kassan är stadd...

Ha en underbar torsdag, min vän!
Kram Willewira

Kristin sa...

Hej Karin och grattis till dina ytterligare utmärkelser!!!!

Ha, vilken rolig berättelse om dig och cykeln i Sthlm... fnissade högt!

Jag har en uppgraderad variant av liknande modell stående i garaget. Fick för några år sedan av min mnan en nyutgåva av Kronans gamla cykel, dammodell med växlar... men jag har inte cyklat så mycket, det blir liksom aldrig av (hinner inte eller så ska man någonstans långt bort med mycket saker med sig) men jag får nästan dåligt samvete när jag ser den. Måste komma igång med cyklandet!!! (Kanske inte nu till vintern men till våren...)

Kram!
Kristin